Start I blickfånget Sveriges mest samtida konserthus?

Sveriges mest samtida konserthus?

Uppdaterad version här ›


I jämförelse med andra svenska konsertinstitutioner framstår Stockholms konserthus säsongen 2022-2023 som något i framkant.

Som vanligt levererar det blå konserthuset vid Hötorget i Stockholm absolut mest musik, i tid räknat. Här framförs inte bara orkestermusik från den stora scenen, utan även ett brett utbud av kammarmusik i Grünewaldsalen.

Kammarmusik vid sidan av mittfåran

Och det är i synnerhet i kammarmusikgenren Kungl Filharmonikernas musiker får visa upp bredden i sin repertoarkännedom och nyfikenhet på musiken utanför mittfåran.

Här framförs Piers Hellawell, Albert Schnelzer, Leilei Tian, André Chini, Aftab Darvishi, Victor Varela, Rebecca Clarke, Dora Pejačević, Amy Beach, Mieczyslaw Weinberg, Kaija Saariaho, Jennifer Higdon, Anna Clyne, Bjarne Brustad, Erki Melartin, Grażyna Bacewicz, Bo Linde, Alyssa Weinberg och en mängd andra kompositörer vars (kammar)musik så sällan spelas på svenska konsertscener.

Många uruppföranden

Det är även inom kammarmusiken de flesta uruppförandena görs; sex olika verk spelas f f g. Musik av Molly Kien (SWE), Ylva Skog (SWE), Jacob Mühlrad (SWE), Lisa Streich (SWE), Toshio Hosokawa (JPN), och Tobias Broström (SWE; vårens kompositör i konserthusets Tonsättarweekend).

Med orkestern blir det uruppföranden av Olga Neuwirth (den österrikiska tonsättaren som uppmärksammas i höstens Tonsättarfestival), samt ett nytt verk av Tobias Broström.

Den nya musiken ges plats

Av den totala speltiden musik i konserthuset, 4,170 minuter, ges det plats för 900 minuter av den samtida musiken (från de senaste 25–30 åren). Det blir en andel av närmare 22 %, något som idag får sägas vara anmärkningsvärt mycket.

Lika anmärkningsvärt som att kvinnliga tonsättare genom tiderna får en speltid som är 20,4 % av totalen. Andelen samtida kvinnliga tonsättare är hälften, 10,7 %; här utgör Tonsättarfestivalen med Olga Neuwirths musik en hel del.

Dirigenterna

De kvinnliga dirigenterna är inte helt bortglömda den nuvarande säsongen, fem av totalt 19 dirigenter är kvinnor; Kristiina Poska (EST), Marie Rosenmir (SWE), Speranza Scappucci (ITA), Simone Young (AUS), Tabita Berglund (NOR).

Kommande chefsdirigenten Ryan Bancroft (USA) ställer sig framför orkestern vid sex konserter. De svenska dirigenterna Patrik Ringborg, Johannes Gustavsson leder också orkestern. Till de svenska får vi ju även räkna Herbert Blomstedt och Alan Gilbert.


Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån orkestrarnas publicerade säsonggsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.

De orkestrar som ingår är Sveriges Radios Symfoniorkester (inkl Östersjöfestivalen), Kungl Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Wermland Operas orkester, Sveriges Kammarorkester, Västerås Sinfonietta.

Övriga orkestrar/ensembler som Blåsarsymfonikerna, Dalasinfoniettan, Nordiska Kammarorkestern, Musica Vitae, Camerata Nordica, Jönköpings Sinfonietta redovisar endast halvårsprogram och ingår däfrför inte i den sammanlagda nationella översikten för säongen 2022–2023.


Foto: Yanan Li

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.