Det är lätt att bli vilseförd av konserthusens marknadsföring med blommande beskrivningar av den framförda musiken och de upplevelser som väntar publiken.

iMusiken granskar de senaste säsongsprogrammen (2022–2023) och noterar noggrant vad som spelas. Allt i förhoppningen om att orkestrarna (läs: programråden) ska ha hittat fram till något nytt, något överraskande.

Vi tittar på fördelningen mellan musikgenrer, tidsperioder och lägger ett speciellt öga på hur mycket av den samtida musiken som spelas. Liksom fördelningen mellan manligt och kvinnligt Är vi på väg mot jämställdhet på konstmusikens scener?

Näringsdeklaratonen presenteras f f g

Det har inte gjorts tidigare. Men som för andra livsmedel menar iMusiken att man borde kunna innehålls- och näringsdeklarera det orkestrarna saluför i sina säsongsprogram.

Vi börjar med Göteborgs Symfoniker.

En genomgång av säsongsprogrammet för denna Sveriges Nationalorkester publicerades på iMusiken den 2 september: Många goa gubbar i Göteborgs konserthus

Repertoar-intressanta data från de större svenska orkestrarna kommer att presenteras.

Vad är det som ryms i påsen?


Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån publicerade säsonggsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.


Bildmontage:eightonesix och iMusiken


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.