Start I blickfånget Så blir det när hela Sveriges konserthus bjuder till

Så blir det när hela Sveriges konserthus bjuder till

Berwaldhallen i Stockholm, som kallar sig hela Sveriges konserthus, har de senaste åren brett på ordentligt i sin marknadsföring av de konserter som anordnas. Superlativer och högstämda adjektiv hör till.

Daniel Harding, chefsdirigent och konstnärlig ledare

– En ny konsertsäsong i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören hyllar levande musik och mötet med publiken. Med sina chefsdirigenter Daniel Harding och Kaspars Putniņš samt gästande stjärnmusiker och dirigenter innebär varje ny konsert en unik upplevelse av världsklass.

Världsklass?

Beteckningen världsklass, liksom världsdirigent, världssångare, stjärnsolist etc, har dessvärre tappat mycket av sin lyster eftersom det så ofta används av det PR-maskineri som spinner runt konstmusiken.

Det blir ett fix-fokus på utövarna, de utsökta dirigenterna och de eminenta solisterna.

Repertoaren, för vem?

Men själva musiken, det som ska framföras och upplevas, hamnar i bakgrunden. Liksom förklaringarna till varför just den valda musiken hamnat i konsertprogrammen. För vilka är repertoaren vald – för utövarna, för publiken på plats, eller för skattebetalarna som lyssnar i radio eller med play-funktionen?

Sådant grunnar iMusiken på när vi tittar igenom konsertsäsongens utbud i Berwaldhallen.

Är det någon kulturarvsambition för Sveriges Radios Symfoniorkester att under säsongen 2022–2023 framföra cirka 60 timmars musik och stanna vid att knappt 8 timmar ska vara (någorlunda) samtida musik; dvs från de senaste 25 åren?

Av de 8 timmarna utgör för övrigt drygt 2 timmar nykomponerad stumfilmsmusik av Timothy Brock (amerikansk kompositör som specialiserat sig på konsertverk från början av 1900-talet).

Två uruppföranden

Och i hela Sveriges konserthus är den nyaste musiken värd två uruppföranden? 15 + 41 minuter; av Lisa Streich (Jubelhemd) resp Daniel Nelson (Chaplin Songs).

Konstnärlig ledare och programråd för Sveriges Radios Symfoniorkester menar att musik av Antonín Dvořák, Franz Schubert, Ludwig van Beethoven, Anton Bruckner, Pjotr Tjajkovskij, Gustav Holst, Robert Schumann, Richard Strauss och åtskilliga andra äldre manliga mästare är viktigare på konsertscenen den här säsongen. Också.


Beräkningarna för Näringsdeklarationerna är gjorde utifrån publicerade säsonggsprogram. Statistiken omfattar samtliga specificerade konserter med resp orkester och deras orkestermusiker (t ex i kammarmusikprogram). Ospecificerade konserter, som barn-, skol- och familjeföreställningar, är inte medtagna. Inte heller andra orkestrars gästspel eller externa musikers solokonserter.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.