Det är nu i mars dags för den sjunde upplagan av festivalen Svensk Musikvår; 19–27 mars.

Precis som tidigare år framförs det digra konsertinnehållet på en rad olika scener i Stockholm: Scenkonstmuseet, Musikaliska, Konserthuset, Kungl Musikhögskolan, Fylkingen, S:t Jacobs kyrka samt Teater Giljotin.

26 konserter med dagens musik

Svensk Musikvår 2022 består av 26 konserter, där cirka 300 musiker och sångare presenterar samtida musik av 70 tonsättare och ljudkonstnärer.

Jörgen Pettersson. Foto: Emma-Sofia Olsson

Festivalgeneralen Jörgen Pettersson (som även ingår i Stockholms Saxofonkvartett) deklarerar:

– I en orolig tid kan musiken vara en samlande och enande kraft. Det är med stor glädje vi äntligen kan välkomna publiken till nya möten kring den samtida musiken. 

Lyfta – utmana

Att lyfta den samtida musiken, liksom att utmana, är nämligen den här festivalens verkliga syfte. Det här är spännande musik för en nyfiken publik.

Man kan även se det som ett mycket kreativt sätt att försöka kittla och bredda repertoarkännedomen hos de stora institutionerna/orkestrarna.

Uruppföranden på rad

Bland festivalens 16 uruppföranden finns verk av Karin Rehnqvist (Tiden ropar på dig!), Örjan SandredKristina Forsman (Aria Pandemía), Matthew Peterson (In the beginning) och Susanne Skog (Sirens), Mats Edén (21 Pieces for Piano) framfört av Carl-Axel Dominique. Dessutom kommer cellisten Jakob Koranyi och pianisten Juho Pohjonen att framföra Anders Hillborgs (ganska nya) Duo för cello och piano från 2019.

Sju timmars mässa

Höjdpunkten i festivalens elektroakustiska program är svensk-ungerske Ákos Rózmanns storverk Mässa. Fördelat på sex matinékonserter presenteras detta över sju timmar långa verk, som på ett drabbande och suggestivt sätt gestaltar kampen mellan goda och onda krafter. 

Personligt urval

Flera av konserterna i Svensk Musikvår har en tydligt personlig prägel. Violasten Cecilia Gelland väver ihop ett program med verk för soloviola, med dikter av hennes far Bertil Gelland (Av glöd från döda stjärnors hetta).

Sångerskan Alexandra Büchel framför tillsammans med pianisten Anna Christensson favoritverk av bland andra tonsättaren Margareta Hallin

Earth Hour-musik

Norrbotten NEO spelar under Earth Hour – 26 mars 20.30–21.30 – Georg Friedrich Haas 75 minuter långa Solstices. Det är ett verk som ska framföras i totalt mörker, både på scenen och i salongen.

Och musikerparet Stefan Harg (klarinett) och Katarina Ström-Harg (piano) presenterar nyskrivna verk som tillägnats dem av samtida svenska tonsättare. 

Hela festivalprogrammet finns här


Illustration: Jenny Soep

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.