Det som inte skulle vara tänkbart på andra konstnärliga scener är fullt möjligt på de svenska konserthusscenerna. Hösten 2021 är de svenska orkestrarna nästan konsekvent fastklistrade i musik från 1700- och 1800-talet. Här kan man verkligen tala om värdekonservativa programråd.
Det är som om konserttorkan efter ett och ett halvt års pandemi-uppehåll fått orkestrarna att inte våga mera än att satsa på ’säkra kort’. I en ängslan för att inte få tillbaka sin traditionella publik?
Så låt oss ta ett svep över vad de skattefinansierade svenska orkestrarna erbjuder i säsongsstarten.
Spoiler: överraskningen kommer längst ned i texten.
Berwaldhallen, Stockholm
Chefsdirigenten för Sveriges Radios Symfoniorkester, Daniel Harding, bjuder på Wolfgang Amadeus Mozarts allra sista verk – Requiem från 1791 – tillsammans med Radiosymfonikerna, Radiokören och solisterna Pretty Yende, Svetlina Stoyanova, Andrew Staples och Tareq Nazmi. Den sydafrikanska sopranen Pretty Yende är solist i Symfoni nr 4 av Gustav Mahler (från 1899/1900).
18 september
Georg Friedrich Händels Messias (från 1742). Dirigenten Reinhard Goebel leder Radiokören, Radiosymfonikerna och de fyra solisterna i oratoriet: sopranen Camilla Tilling, mezzosopranen Kristina Hammarström, tenoren Andrew Staples och barytonen Matthew Rose.
Dessförinnan ger Harding ytterligare två konsertprogram, men för en salong på max 300 personer i publiken. Den 23 september spelar Isabelle Faust Arnold Schönbergs Violinkonsert (från 1936). Fortsatt bjuder Harding och Radiosymfonikerna på Johannes Brahms Symfoni nr 4 (från 1895) och Antonín Dvořáks orkesteruvertyr till Otello (från 1892).
22 oktober
Violinsten Janine Jansen är tillbaka i Berwaldhallen tillsammans med violasten Amihai Grosz. Förste gästdirigent Klaus Mäkelä leder Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören i ett program där W A Mozarts Sinfonia Concertante (från 1778) korsas med fem minuter fransk tonkonst för brass – Initiale från 1987– av Pierre Boulez. Konserten avslutas med Robert Schumanns Symfoni nr 2 i C-dur (från 1847).
Konserthuset Stockholm
16 september
Kungliga Filharmonikerna öppnar säsongen med uruppförandet av Jacob Mühlrads första orkesterverk REMS (rapid eye movement sleep) på 20 minuter.
Med start 2020 inleddes ett flerårigt samarbete mellan Kungliga Filharmonikerna och Jacob Mühlrad som omfattar en beställning på två större orkesterverk. REMS var det första.
Ett uruppförande! Detta är höststartens undantag från de gängse repertoarvalen denna höst.
I samma konsert gavs även Nikolaj Rimskij-Korsakovs Scheherazade (från 1888).
13 oktober
En repertoarmässigt sett traditionell konsert. Två klassiker, uppiffade 13 minuter svenskt och nutida:
Wolfgang Amadeus Mozart – Pianokonsert nr 22 (från 1785)
Anders Hillborg – Through Lost Landscapes (från 2019)
Dmitrij Sjostakovitj – Symfoni nr 9 (från 1945).
Göteborgs Symfoniker
Den planerade öppningskonserten (16–18 september) med orkesterns förste gästdirigent Barbara Hannigan har dessvärre ställts in. Men konsertprogrammet andas lite mer förnyelse, där Hannigan ville introducera sin landsman Vivier.
Något annat datum kanske det blir av?
Ferrucio Busoni – Berceuse élégiaque (från 1909)
Claude Vivier – Wo Bist Du Licht? (från 1981)
Joseph Haydn – Symfoni nr 26 (från 1768)
Claude Vivier – Lonely Child (från 1980)
13 oktober
Trumpetaren Håkan Hardenberger fyller 60 och är solist i Trumpetkonsert (från 1967) av Mieczysław Weinberg. Konserten innehåller även Entr’acte (från 2011) av Caroline Shaw samt Dmitrij Sjostakovitjs Symfoni nr 1 (från 1924).
Malmö Symfoniorkester
Öppnar med en konsert den 16 september kallad Schumann & Schumann. Det blir alltså musik av Clara Schumann, här i en speciell uppsättning Hommage an Clara med koncept av Lisa Larsson och orkestrering av tonsättaren Rolf Martinsson. Sopranen Lisa Larsson är solist.
Därefter följer Symfoni nr 2 av Robert Schumann (från 1846).
Norrköpings Symfoniorkester
Öppnar försikigt med fria konserter under Kulturnatten i Norrköping den 25 september. Man bjuder på ”svängig konsert” med en rad av barockens mästare – Johan Helmich Roman, Antonio Vivaldi, Jean-Joseph Mouret, Joseph Haydn, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Johan Agrell – samt lite W A Mozart, allt under ledning av dirigenten Sofia Winiarski och med solisterna Emily Nebel (violin) och Filip Draglund (trumpet).
Gävle Symfoniorkester
Här är orkestern som verkligen tänkt till och som repertoarmässigt vågar gå utanför 1800-tals-boxen.
Gävle Symfoniorkester startar den 24 september med ett originellt program – förmodligen mycket tack vare konsertens solist, den unga trumpetaren Lucienne Renaudin Vary (och kanske också tack vare dirigenten Nuno Coelho).
Det blir en konsertkväll med musik som är mycket ovanlig i Sverige. När sågs senast denna kombination?
Samuel Barber – Essä nr 2 (från 1942)
Bela Bartok – Divertimento för stråkar (från 1939)
Efraín Oscher – Rhapsodia Latina (från 2018)
Ástor Piazzolla – Oblivion (från 1982)
Thomas Adès – Powder her face (från 1995).