Där de skattefinansierade institutionerna slutar, tar de privata engagemangen för kultur och konstmusik vid. Så lyckligt kan det vara, ibland.
För somliga är kulturkraften stark och går inte att tygla – om du så bor i Poikkijärvi vid Torneälven, ett par mil utanför Kiruna.
Det började i Tystnaden
Det gör Carina Henriksson, operasångare, skådespelare, regissör och numer kulturentreprenör i allra största allmänhet.
Född och uppväxt i Tystnaden, Lainio, Norrbotten. Hon är en s k dubbel minoritet, med ena foten i den tornedalska kulturen och den andra i den samiska traditionen. Utbildad vid Operastudio 67, Stockholm, och vid Royal Academy of Music i London.
Hon har arbetat cirka 20 år, utomlands och i Sverige; som sångerska och som Norrbottens kulturambassadör i Japan under ett par år. Hon har varit producent för operaproduktionerna vid Ice Globe Theatre i Jukkasjärvi, som teaterchef vid Tornedalsteatern under fem år. Hon har startat Opera Vildmark och den egna verksamheten GlesbygdsDivan.
Hon har sjungit med Phil Collins och vunnit SM i renkappkörning. Udda meriter som hon själv är stolt över.
Den här urkraften Carina Henriksson verkar det inte finnas några gränser för. Tänk bara på att dra ner till Luleå för ett jobb tillsammans med författaren och poeten Bengt Pohjanen (Kulturnatten i september) – en resa på 34 mil, enkel resa.
Genrelös
– Idag är jag all-kultur-verksam genrelös sångerska, musiker, regissör, skribent och tonsättare. Finalist i Poetry Slam SM 2019 och aktuell med en färsk cd Rajaton – Gränslöst som innehåller blandade sånger stöpta i tornedalsdräkt, berättar hon i en nulägesrapport.
Det där med ’genrelös’ (kan också läsas som ’generös’) är liksom en naturnödvändighet när man försöker vara verksam som artist här, norr om Polcirkeln. Det svämmar inte direkt över av sånguppdrag på det konstmusikaliska området, utan man får ta det som ges möjlighet till. Eller kanske snarare: man får som sångerska själv skapa sig de de konstnärliga tillfällena.
– När jag flyttade hem efter 20 år i exil, så återvände jag till mina rötter, både geografiskt men även musikaliskt, så nu blandar jag friskt, säger Carina.
Musikblandning utan gränser
Den friska blandningen kan höras på hennes nyutgivna skiva, Rajaton – Gränslöst, i live-inspelningar i Kiruna kyrka, maj 2018 – maj 2019.
Innehållet på skivan växlar mellan klassiskt, folkmusik och visa. Här finns en blandning som kallas TangOperA, svenska sånger (Allan Pettersson och Wilhelm Stenhammar), RockOpera (Thomas Holopainen), finska och meänkieli-sånger (Toivo Kuula och Oskar Merikanto), samt egenkomponerat (Omslag om livet). Texterna i sångerna är på svenska, finska, meänkieli och italienska.
Det är eget, proffsigt och – som titeln säger – gränsöverskridande. Samt påfallande mycket dragspel och bandoneon i instrumentarrangemangen (med Tatu Kantomaa); här känns det dock helt relevant. Och Carina Henrikssons röst i alla de olika musikavsnitten är både säker och självklar.
– Gränser är bara en uppfinning, liksom tid, emedan älvens flöde är evigt. Och så lite kaffe på det, som det konstateras i texthäftet.