Försteklarinettisten och konsertscenmästaren Martin Fröst stiger torsdagen den 12 september upp på pulten i Örebro konserthus som Svenska kammarorkesterns nye chefsdirigent.

På programmet står Igor Stravinsky (Pulcinella-svit), Bernt Sørensen (Intermezzi), Anders Hillborg (Incantation, Hymns of Echoes, Hyper Run, Primal Blues, Hyper Exit), Jonas Forssell/Hildegard av Bingen/Mesomedes (Ancient suite), Georg Philipp Telemann (Presto) samt Martin Frösts musikkonstellation, Genesis, med musik av Astor Piazolla/Jonas Dominique/Göran Fröst/Béla Bartók.

I Genesis medverkar, förutom chefsdirigenten och orkestern, Frösts instrumentkolleger Magnus Holmander och Sandra Ibarreche, samt Adolf Fredriks Flickkör

Si där – det var helt andra repertoarval än tidigare säsongers öppningskonserter!

Krasch-och-bang

– Det jag är bra på är att forma klang och frasering, eftersom jag är instrumentalist. Men om jag ska kunna öppna ett nytt fönster åt Svenska kammarorkestern behöver vi våga prova lite oortodoxa arbetsmetoder, säger Martin Fröst i en intervju i NA.

Det kan för musikerna i orkestern bli en resa med krasch-och-bang-upplevelser i konstnärligt mod.

Det handlar om att våga stå med ena foten i fiasko och den andra foten i konstnärlig triumf, enligt Fröst.

– Det här är den klassiska musikens dilemma – vi är så grymt tränade i att inte göra fel så att vi tränat oss ut ur kreativiteten.


Martin Fröst är framröstad i Greatest of all time till en av de tre största klarinettisterna genom tiderna. De andra två är Benny Goodman och Artie Shaw.

Martin Fröst efterträder Thomas Dausgaard som har varit Svenska kammarorkesterns chefsdirigent sedan 1997 och som från och med spelåret 2019/2020 fortsätter som hedersdirigent, Conductor Laureate.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.