Allan Petterssons Symfoni nr 12 ”De döda på torget”, för blandad kör och orkester, har bara framförts fyra gånger. Pettersson skrev det 1974 till texter av den chilenske poeten Pablo Neruda. Det var ett beställningsverk till Uppsala Universitets 500-årsjubileum.
De döda på torget finns i två tidigare live-inspelningar: en från 1978 med Stockholms Filharmoniska Orkester och Filharmoniska kören/Uppsala Akademiska kör med Carl-Rune Larsson som dirigent, en från 2004 med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören/Eric Ericsons kammarkör med Manfred Honeck som dirigent.
Ny live-inspelning
Lördagen den 16 mars 2019 blir det ett femte framförande – och en tredje live-inspelning. Nu med Norrköpings Symfoniorkester, Radiokören/Eric Ericsons kammarkör och med Christian Lindberg som dirigent.
Konserten spelas in live för BIS Records som en del i The Allan Pettersson Project.
Pettersson (1911–1980] skrev två stora vokalverk: den här symfonin och kantaten Vox humana. De skrevs omedelbart efter varandra 1974 och kan sägas vara syskonverk, också därför att Pablo Nerudas dikter förekommer i dem båda.
Den tolfte symfonin innehåller dikter ur Nerudas diktepos Canto general (Den stora sången). Det må vara en politisk laddad text, men Pettersson ”ville vara talesman för de svaga, de som har det svårt”.
The Allan Pettersson Project
Norrköpings symfoniorkester har under åren ägnat kompositören Allan Pettersson stor uppmärksamhet. Tillsammans med BIS Records har orkestern gjort fyra inspelningar med Leif Segerstam som dirigent och 2011 inleddes ett samarbete med dirigenten Christian Lindberg och The Allan Pettersson Project påbörjades.
Projektet har inneburit att Norrköpings Symfoniorkester, tillsammans med BIS och Christian Lindberg, spelat in de resterande symfonierna samt en violinkonsert av Allan Pettersson. Projektet har rönt stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.