Det har funnits svenska kvinnliga tonsättare sedan slutet på 1700-talet. Men nu kommer den första boken i Kungl Musikaliska akademiens bokserie Svenska tonsättare – och den handlar om en nu levande svensk tonsättare, Karin Rehnqvist.

Det behövdes 14 böcker i serien för att komma fram till en av Skandinaviens mest framförda kompositörer. Hon råkar vara kvinna.

Tidigare utgåvor har avhandlat Allan Pettersson, Anders Eliasson, Bo Linde, Bo Nilsson, Daniel Börtz, Eduard Tubin, Emil Sjögren, Gösta Nystroem, Hilding Rosenberg, Ingvar Lidholm, Lars Johan Werle, Lars-Erik Larsson, Moses Pergament och Sven-David Sandström.

Ofta den första

Karin Rehnqvist var den första kvinnliga studenten på Musikhögskolans kompositionslinje. 2009 blev hon den första kvinnliga professorn i komposition vid samma högskola (som idag heter Kungliga Musikhögskolan).

Hennes koppling till feminismen blir därmed oundviklig. Men det är inte en koppling hon ryggat för. Minns åren 2008–2009, då hon initierade det kvinnliga nätverket av tonsättarkolleger – det som blev KVAST, Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare. Tack vare ett uthålligt lobby-arbete bland de svenska orkestrarna är idag (tio år senare) musik av kvinnor betydligt mer frekvent.

Ärlighet

Det absolut väsentligaste för Karin Rehnqvist är att skriva musik som hon uppfattar som konstnärligt ärlig. Och det gäller i alla de utföranden hon ägnar sig åt: orkestermusik, kammarmusik, verk för en eller flera röster och ensemble, solostycken. Samt inte minst, hennes alla kompositioner för körer (blandad kör, damkör, diskantkör, manskör).

Snart väntar också den första helaftonsoperan på ett mycket aktuellt tema, med musik av Karin Rehnqvist och libretto av Kerstin Perski. Det är en beställning från Kungl Operan och kommer upp vilken säsong  som helst.

Biografiförfattaren Per F. Broman, professor i musikteori och biträdande dekan vid Bowling Green State University, Ohio

Bokrelease

av biografin om Karin Rehnqvist blir det torsdagen den 25 oktober i ledamotsalen på Kungl Musikaliska akademien. Där kommer författaren och professorn i musikteori (vid Bowling Green State University i Ohio) Per F. Broman att berätta mer om vad han kommit fram till.

– Genom att diskutera mer och mindre kända verk visar jag hur komplext hennes konstnärsskap är, men också hur konsekvent det varit genom åren, säger Broman.

 

Förra året fick hon Musikförläggarnas hederspris. I filmklippet ges en exposé över Karin Rehnqvists verksamhet som tonsättare, vägröjare och musikalisk förebild.

 

Karin Rehnqvists webbplats ›

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.