Orkesterpris för sprudlande flisor

Den svenska tonsättaren Malin Bång har just tilldelats orkesterpriset för bästa komposition i Donaueschinger Musiktage 2018, som pågår mellan den 18 och 21 oktober och som under festivalen presenterar inte mindre än 22 uruppföranden.

Donauschingen är en liten stad i syd-västra Tyskland som sedan 1921 gjort sig känt för dessa musikdagar. Festivalen anses som en av de mest prestigefyllda för nutida musik och har mycket högt anseende.

De idag mest kända moderna kompositörerna har med sina verk förekommit här. Inledningsåret fanns exempelvis verk av Alban Berg, Alois Hába, Ernst Krenek, Philipp Jarnach, Anton Webern, Arnold Schönberg, Josef Matthias Hauer, Paul Hindemith.

Ambitionen var att skapa en liten festival för lovande kompositörer och musiker. Bakom idén stod herrar som Ferruccio Busoni, Joseph Haas, Hans Pfitzner, Arthur Nikisch och Richard Strauss.

 

Flisor av sprudlande uppror

Malin Bång fick priset för sitt verk splinters of ebullient rebellion; ett uruppförande med SWR Symphonie Orchester och en beställning från samma orkester Kungl Filharmonikerna i Stockholm, i samarbete med EMS (Elektronmusikstudion) i Stockholm.

I samma inledningskonsert av Donaueschinger Musiktage framfördes:

Ivan Fedele (Italien):
Air on air för bassetthorn och orkester
(Uruppförande, Kompositionsauftrag des SWR und der Fondazione Orchestra Regionale Toscana)
Isabel Mundry (Tyskland):
Mouhanad för kör
(Uruppförande, Kompositionsauftrag des SWR)
Marco Stroppa (Italien):
Come Play With Me för elektronik och orkester
(Kompositionsauftrag des SWR, des IRCAM, des Orchestre de Paris sowie von Françoise und Jean Philippe Billarant).

 

Mer om Malin Bångs verk ›

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.