Vid Kungl Musikaliska akademiens årliga högtidssammankomst (den 27 november) började preses Susanne Rydén sitt högtidstal med att kort reflektera över musikens betydelse under Claudio Monteverdis dagar. Men hon kom snabbt in i vår nutid:

– Vi befinner oss i en tid när musiken hamnat i andra rummet. En tid när tolkning av ord är ett ytterst centralt begrepp för vår akademi.

– Vi har under loppet av några veckor fått ta del av kvinnors vittnesmål om fruktansvärda och oförsvarliga trakasserier, med verbala och fysiska övergrepp som inte lämnar någon bransch utanför, inte heller fri från ansvar.

– Två av vår akademis ledamöter är anklagade för sexuella trakasserier. I enlighet med våra stadgar behandlas frågan och ligger överst på dagordningen vid styrelsemötet den 4 december.

 

Ett partitur med nya förtecken

Preses avslutar sitt högtidstal med:

– Jag känner mig oerhört stolt och glad över det kreativa diskussionsklimat som breder ut sig inom vår akademi, med många samtal som vittnar om en stark gemensam vilja till utveckling och nytänkande. Hos oss får nu stadgarna sin välbehövliga revidering, riktlinjer fastställs, verksamhetsplanen vitaliseras och vi skapar ett partitur med nya förtecken.

– Och i alla sammanhang där vår akademi kan vara med och påverka ska vi göra så, för att bidra till ett jämställt musikliv grundat på respekt och integritet, ett musiksamhälle där tillit åter blir möjlig, det som är grunden för samspelet mellan människor – och mellan musik och människa; ”the base of music making – the base of humanity” (Wayne Shorter).

– Arbetet är påbörjat och tillsammans skapar vi en akademi för vår samtid och för framtiden. En akademi där musiken åter får komma i första hand.

 

Läs en mindre förkortad version av talet här

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.