Sveriges första inkubator för MusicTech-bolag flyttar nu in på Kungl. Musikhögskolans (KMH) campus i Stockholm för ett långsiktigt samarbete. Namnet på inkubatorn (eller företagskuvösen) blir Amplify.
Amplify ska bland annat hjälpa MusicTech-bolag och kreatörer att utveckla nya produkter/tjänster inom den globala musikindustrin och hjälpa musiker att bli bättre entreprenörer.
Man ska hjälpa unga bolag att utveckla nya produkter och tjänster inom den globala musikindustrin. Det kan till exempel vara nya sätt att konsumera musik, hantering av musikrättigheter & royalties, data, AI (artificiell intelligens), musikutbildning, sociala plattformar och music curation (!).
Första inkubatorbolagen Gestrument och Stagecast samt medlemsbolaget We are Voice är på plats. Bland tidigare bolag finns även det mobila skivbolaget Amuse.
Partners som KMH, Sting , Stockholm Innovation & Growrh AB, ledande inkubatorföretag i Norden, Swedbank och Sony Music Entertainment är med från starten.
Åsa Otterlund tar rollen som VD. Hon är investerare med bred entreprenörserfarenhet, bland annat inom musik, media och bolagsstyrning.
Amplify finns i egna lokaler i Röda villan på KMH:s campus. MusicTech-inkubatorn ska vara ett naturligt sista steg i den kedja som består av KMH:s utbildningsutbud, KMH:s innovationskontor och nu även inkubatorverksamheten. Detta ligger inom ramen för KMH:s idéplattform ArtyBusiness.
Amplify välkomnar MusicTech-team från hela landet att söka till inkubatorn.
– Vi utbildar musiker och musiklärare av högsta kvalitet, säger KMH:s prorektor, professor Staffan Scheja.
– Men idag är det inte självklart att de enda arbetstillfällena för våra studenter finns inom fasta ensembler, eller som kompositörer, arrangörer eller musiklärare. Landskapet och förutsättningarna för musikproduktion och musikkonsumtion förändras snabbt och nu verkar allt fler som enskilda företagare på en allt större fri musikmarknad. Därför vill vi förstärka erbjudandet till studenterna med en inkubator som har en tydlig inriktning på musik och musikens möjligheter.
Foto S Scheja: Mira Åkerman