Karin Rehnqvist. Foto: Ester Sorri

Det var i modern tid som tonsättaren Karin Rehnqvist låg på soffan hemma i Nacka och var deprimerad, eller i varje fall mycket nedstämd. Hon hade tagit sig före att läsa säsongen 2008/09 alla generalprogram från de svenska, skattefinansierade orkestrarna.

Hon fick räkna länge innan hon upptäckte att några kvinnliga kompositörer spelades på konsertscenerna. Facit blev 1,2 % andel framförd musik av kvinnliga tonsättare (enligt det tidigare sättet att räkna antalet tonsättarnamn istället för framförd speltid, durata).

 

Nätverket KVAST bildas

Tillsammans med ett 15-tal kvinnliga kolleger initierade Karin Rehnqvist nätverket KVAST, Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare.

Resten är en lång, mödosam historia av lobbyarbete, peppning av konserthuschefer och programråd samt ett årligt kollande och räknande av orkestrarnas säsongsprogram.

 

Inte längre osynliggjorda

Nu, tio år senare, är ämnet kvinnlig verksrepresentation i orkestrarnas repertoar, inte lika förhånat eller osynliggjort. Tvärtom.

Men fortfarande får man leta länge efter de kvinnliga tonsättarna i säsongsprogrammen för 2018/19. Konserthuset Stockholm har de senaste åren försökt hänga med i svängarna. Tack vare sin attitydförändring i synen på en jämnare reperrtoarfördelning tilldelades de 2017 Guldkvasten från KVAST.

 

Inga ursäkter kvar

Den här höstveckan upplåter Konserthuset Stockholm sina lokaler för KVASTs Jubileumsfestival. Man skriver i sitt konsertprogram:

– Det finns inga ursäkter för att inte spela musik av kvinnliga tonsättare. Alltför länge har konserthusens repertoar nära nog ensidigt dominerats av manliga kompositörer. Därmed har också fantastisk musik undanhållits sin publik.

 

Enbart kvinnliga kompositörer

Jubileet för KVAST inleds med orkesterkonserter den 10 och 11 oktober, där Kungl Filharmoniska Orkestern dirigeras av portugisiska Joana Carneiro, bilden överst; det finns tydligen inga svenska, kvinnliga dirigenter som passar…

Konserterna inleds passande med uvertyren till den brittiska tonsättaren Dame Ethel Smyths opera The Wreckers. Förutom tonsättare var Ethel Smyth (1854–1944) en av förgrundsgestalterna i suffragetrörelsen som kämpade för kvinnlig rösträtt i Storbritannien.

Det blir också framförande av Amanda Maier-Röntgens (1853–1894] lyriska violinkonsert i d-moll från 1875 med norska Guro Kleven Hagen som solist (i orkesterversion av Klas Gagge).

Dessutom spelas tonsättaren Molly Kiens (f. 1979) harpkonsert – Song of Britomartis för harpa och orkester – med filharmonikern Laura Stephenson. Inspirationen har Molly Kien hämtat från Isaac Grünewalds matta med mytologiska motiv från Kreta som finns i i foajén till Grünewaldsalen.

Som final blir det Catharina Palmérs (f. 1963) uppmärksammade Färd genom ögonblicket för orkester och recitatör (Lena Hoel), med text av Tomas Tranströmer.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.