Det finns priser för allt. Även för den så kallade repertorbalansen, dvs fördelningen av framförda verk på landets konsertscener och festivaler av manliga respektive kvinnliga tonsättare.

I Sverige finns ett jämställdhetspris för konstmusiken, det som initierades av föreningen KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare). Den första utmärkelsen, Guldkvasten, delades 2010 ut av KVASTs initiativtagare och dåvarande ordförande, tonsättaren Karin Rehnqvist.

Guldkvasten 2010 gick till Båstad Kammarmusikfestival och dess konstnärliga ledare, klarinettisten Karin Dornbusch, hon som just övertagit ledarskapet efter festivalens grundare och mångåriga ledare, oboisten Helen Jahren. Priset hade bl a motiveringen för att under 2009 års veckolånga festival ”ha presenterat 23 kvinnliga tonsättare från nu och då.”

Pris som fortsatt inspiration?

Så frågan är: hur långt räcker en utmärkelse?

Det korta svaret är – inte så länge. Allt beror på vilken den konstnärligt ansvariga för verksamheten/festivalen/konserthuset är. 2024 års konstnärligt ansvariga för Båstad Kammarmusikfestival är fyra, dvs medlemmarna i Messiaen Quartet Copenhagen.

Tonsättarherrarna dominerar stort

Sommarens festival med 25 konserter i och runt Båstad, med temat Världen av igår, antyder vartåt det lutade. Mycket riktigt.

Det blev en herrarnas festival med musik av Carl Nielsen, W A Mozart, Arnold Schönberg, Béla Bartók, Bohuslav Martinů, Joseph Haydn, Franz Schreker, Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Garth Knox, Edward Elgar, Johannes Brahms etc, samt festivalens tonsättarprofil, den ungerske tonsättaren Márton Illés.

De kvinnliga tonsättarna?

Drygt 12 % av all framförd musik under 2024 års Båstadfestival var komponerad av kvinnliga tonsättare.

Här var det intressant att de österrikiska tonsättarna Frida Kern och Johanna Müller-Hermann uppmärksammades, liksom polska Grażyna Bacewicz, svenska Amanda Maier-Röntgen och Kim Hedås, iransk-tyska Elnaz Seyedi, och japanska Tonia Ko. Visserligen med mestadels ganska korta stycken, men dock!

De kvinnliga tonsättarna är alltså inte helt bortglömda, men är långt färre än de 23 som fanns med i 2009 års Båstadfestival.




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.