I Berwaldhallen, Stockholm, kan man den 6 och 7 maj få uppleva Himmelsk mekatronik i ett uruppförande.
Ordet ’mekatronik’ är sällsynt i musiksammanhang. Det myntades på 1960-talet av den japanske ingenjören Tetsuro Mori och är namnet på ett relativt ungt vetenskapsområde som berör synergin mellan elektronik och mekanik.
I körsviten Calligrammes, som skrivits av Carl Unander-Scharin på beställning till Radiokören, ska körmedlemmarna själva spela på ett antal mycket rörelsekänsliga linor, uppspända som en människas stämband. Linorna går från scengolv till tak i konsertsalen.
Körverket bygger på den tidiga 1900-talspoeten Guillaume Apollinaires visuella dikter med samma namn. Diktsamlingen från 1918 har den ödesmättade undertiteln ’Dikter om krig och fred’.
När körsångarna spelar på de uppspända linorna hörs citat ur Apollinaires verser som tillsammans med sången och koreografi av Åsa Unander-Scharin gestaltar de surrealistiska texterna. Dirigent är Radiokörens chefsdirigent Peter Dijkstra.
Uppfinningen är inte ny, men den underliggande tekniken har omarbetats helt för det här tillfället tillsammans med Ludvig Elblaus, kompositör och doktorand vid KTH.
Den 28 april kl 17:30. kommer de tre upphovspersonerna att berätta om sin forskning i Sveriges Radios Interplay ›