Under andra halvan av 1900-talet, för sådär 50-60 år sedan, fanns det i svenska kyrkor något som benämndes kyrkospel. Det var gestaltningar med bibliskt innehåll, ofta i strama utföranden när det kom till skådespeleri och scenisk framställning (kyrkorummet var ju lokalen).
Kända författare till kyrkospel var exempelvis Olov Hartman, Bo Setterlind, Karl-Erik Brattgård, Arne H. Lindgren.
Kyrkospelen blev den tidens sätt att föra de medeltida mysteriespelen vidare till en samtida publik.
Spel på väg tillbaka?
På 00-talet har vi inte hört av så många kyrkospel.
Men nu, i januari 2022, kommer ett nyskrivet kyrkospel kallat Jona – den ofrivillige poeten.
Det är den marina berättelsen om hur Jona försökte fly från ett uppdrag han fått av Gud, hur han drog från Nineve (nuvarande Kouyunjiki i Irak) för att fly till Tarsis (i dagens Andalusien). Under överresan hamnar han i Medelhavets vatten, i den ”stora (val-)fiskens buk”. Om hur han till slut utförde Herrens uppdrag och istället hamnade i bråk med Herren – och om hur de till sist kom överens.
Beställningsverk
Omkring detta har Högalids församling i Stockholm beställt ett verk, ett specialskrivet kyrkospel. Något som bygger vidare på den svenska kyrkospelstraditionen.
Texterna är (naturligtvis) hämtade ur Gamla Testamentet, från Jonas bok.
Anders F. Lindberg har bearbetat och svarar för regi. Musiken är skriven av församlingens organist, Nils Larsson, som improviserar musiken på piano.
Medverkande är en blandning av anställda inom kyrkan och fristående sångare/skådespelare: Ewa Munther, Pontus Olgrim, Sa’ra Haile och Björn Thulin.
Urpremiär sker fredagen den 14 januari i Högalidskyrkans församlingshus (kyrkan med de båda tornen befinner sig under renovering).
Därefter blir det föreställningar lördagen den 15/1, fredagen den 21/1, fredagen den 28/1 samt lördagen den 29/1 (alltid kl 19.00).