Sedan april 2006 har det varit tradition med en s k tonsättarweekend varje vår i Stockholms konserthus. Detta tänkt som en mer avspänd pendang till de veckolånga tonsättarfestivaler som presenterats i huset under höstarna.
Tonsättarweekend började våren 2006 med Karin Rehnqvist för att under en förlängd helg porträttera hennes musik. Den senaste upplagan genomfördes i april 2024 med en presentation av Lisa Streich och en del av hennes verk. Däremellan 13 nu levande, svenska kompositörer som med sina verk fått framföranden av hundratals professionella frilansmusiker.
Från och med säsongen 2024–25 finns ingen tonsättarweekend med i konserthusets utbud. Ny musik återfinns i det ordinarie programutbudet, menar Stockholms konserthus.
Ras för den nutida musiken
Den nya musiken* under innevarande säsong (2023–24) representerar 25,5 % av repertoarutbudet. Under kommande säsong (2024–25) sjunker andelen nutida musik – till 11,4 % av det som spelas.
Det räddas av tonsättarhelgen i november som har fokus på den skotske tonsättaren James MacMillan (f. 1959). Fem av hans kompositioner spelas.
Till detta kommer bland annat några uruppföranden: av Chrichan Larsson (f. 1956), Mats Larsson Gothe (f. 1965), Jacob Mühlrad (f. 1991) och Zacharias Kärnekull Wolfe (f. 1996). Dessa framföranden utgör 1,4 % av all den musik som spelas av Filharmonikerna under säsongen 2024–25.
Dessa har presenterats i Tonsättarweekend
2006 – Karin Rehnqvist
2007 – Marie Samuelsson
2008 – Anders Nilsson
2009 – B Tommy Andersson
2010 – Britta Byström
2011 – Paula af Malmborg Ward
2013 – Victoria Borisova-Ollas
2014 – Jesper Nordin
2016 – Mats Larsson Gothe
2017 – Albert Schnelzer
2018 – Andrea Tarrodi
2019 – Tommie Haglund
2022 – Benjamin Staern
2023 – Tobias Broström
2024 – Lisa Streich
*) Vi räknar verk komponerade efter 1970 och framåt till den nyare musiken.
Bilden överst: Orfeusgruppen framför Konserthuset av Carl Milles (Yanan Li, foto) och handskrivna noter av George Crumb (Spiral Galaxy).