– Man måste ner i det djupa för att upptäcka ljuset däruppe, säger sångerskan Sara Aldén som just släppt ett album (Prophone/Naxos) med egenkomponerade sånger och några standardlåtar.
Skivan heter There Is No Future och som kan sägas spegla jazz på liv och död. Det är nära och personlig jazz i intim i miljö tillsammans med musikerna August Björn på piano och harmonium samt kontrabasisten Daniel Andersson. Gästande musiker är Hannes Bennich, saxofon, Johan Björklund, trummor, och Malin Kjellgren, harpa.
Om tiden som rinner iväg
Sara Aldén skapar samtida jazz som om hennes liv berodde på var frågan om slutet på allt tillåts finnas; där frågan om tiden som rinner ur våra händer får ta plats, som det beskrivs i albumtexten. Aldén och hennes trio presenterar ”ett musikaliskt slukhål i jazzens pågående historia”, där undergångsfyllda och intima kompositioner blandas med dystopiska och lyriska ljudvärldar. Det är naket, nära, äkta.
Många av texterna slutar med stora frågetecken. Albumets sista spår är What a Wonderful World, där tiden gör sig påmind och man kastas ut i ett vaggande vakuum.
Fri från normer och koder
Sara Aldén har gjort sig känd som en artikulerad jazzsångerska som ofta låter sin röst höras i mer än musicerandet. Hon är född i jazzen sedan barnsben (från uppväxten i Avesta/Sala). Hon har en master på Musikhögskolan i Göteborg och en i genusvetenskap från Södertörns högskola.
– Som kvinna och sångerska vill jag stå fri mot normer och koder, som hon har uttryckt det.
Numer är hon ordförande i IMPRA – grundad av Lina Nyberg och Gunilla Törnfeldt. Det är en ideell förening om vill stödja och främja musiker som identifierar sig som kvinnor, transpersoner och ickebinära och som är verksamma inom jazz- och improvisationsmusik.