Emellanåt framstår det som att framförandet av 1900-talsmusik är det nya, moderna för många av landets konsertscener. I varje fall för orkestrarnas marknadsförare. Och visst är det ett steg framåt mot att – som traditionen och säsongsprogrammen bjuder – uppehålla sig vid 1700- och 1800-talets kompositioner.

Så: ny-djärvt blir det i Norrköping den 21 mars 2024 när tre körer tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester gör en konsert med tydlig fransk tonalitet.

Det är den unga finländska dirigenten Emilia Hoving (f. 1994) som leder orkestern och körerna Akademiska Kören i Linköping, Bel Cantokören samt Musikaliska Sällskapets Kammarkör i Norrköping i verk av Poulenc, Boulanger, Stravinsky och Sibelius. Solist är sopranen Karin Dahlberg.

Färgrikt och älskat körstycke

Gloria av Francis Poulenc från 1959 är ett körverk för alla som älskar mäktig körmusik med bländande sopransolo.

– Gloria är ett fantastiskt verk, jag har inte gjort det tidigare så musiken är för mig spännande, fräsch och elektrisk. Jag njuter massor av de färger och harmonier som Poulenc skriver, kommenterar Emilia Hoving.

Konserten innehåller även Lili Boulanger och stycket D’un matin de printemps (”Från en vårmorgon”); ett av Boulangers sista verk som hon komponerade 1918.

Dessutom spelas  Okeaniderna (från 1913/14) av Jean Sibelius, där han bland annat utnyttjar Claude Debussys klangvärld. Symfoni i tre satser, komponerad 1942–45, av Igor Stravinsky ingår också i konserten.


LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.