Det kan inte ha varit lätt för konsertarrangerande Blåsarsymfonikerna att programsätta konserten den 9 mars i Musikaliska, Stockholm, med titeln Musikens mästarinnor. När det finns tusentals kvinnliga kompositörer att uppmärksamma får man nöja sig med sju, där fyra är porträtterade (ovan) på gulnade notblad (Lili Boulanger, Augusta Holmès, Elfrida Andrée, Andrea Tarrodi).
Så i anslutning till internationella kvinnodagen uppmärksammar Blåsarsymfonikerna det som kallas ”banbrytande verk komponerade av kvinnor från olika epoker och regioner”. Det vill säga musik från slutet av 1800-talet, 1900- och 2000-talet av tonsättare från Europa och USA.
Komponisthistorien och kvinnorna
Före konserten blir det ett samtal: ”Komponisthistorien och kvinnorna, en ojämn kamp för jämlik kreativitet.” Deltagare är tonsättaren Andrea Tarrodi, Hanna Fritzon från Den Andra Operan, Wolfgang Undorf från KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare) och Lena Haag, musiker i Blåsarsymfonikerna. Moderator är Elin Norquist, vd för Blåsarsymfonikerna.
Programmet för Musikens mästarinnor
Blåsarsymfonikerna dirigeras av Jukka Iisakkila. Som solofagottist medverkar Sebastian Stevensson.
Elfrida Andrée: Förspel till Fritiofs saga (1898) Arr: Anders Högstedt
Lili Boulanger: D’un soir triste (1918) Arr: Anders Högstedt
Kim Hedås: Signs – solofagott (2016)
Claude Arrieu: Dixtour pour instruments à vent (1967)
Cindy McTee: Fanfare ur Soundings (1995)
Andrea Tarrodi: Cetus – Konsert för fagott och blåsare (2016)
Augusta Holmès: Irlande – Poème Symphonique (1882)