Från november har Musikverket bestämt sig för att visa upp en ny visuell/grafisk identitet. Borta är det lekfulla från Musikverkets start 2011 (bollarna som även ingick i logotyperna för Scenkonstmuseet och Elektronmusikstudion).

Nu gäller formellt mörkblått och tre kronor med (hela) namnet Statens musikverk, för att tydligare markera att det är en statlig myndighet. Den blå färgen är nästan identisk med den Kungl Musikaliska Akademien använder (som även de har referens till Gustav III med konungens sigill).
Förklaringen från myndigheten till kronsymbolen: Smultronbladen som utgör de tre kronorna, Sveriges riksvapen, är inspirerade av de kronor som fanns på mynten under teaterkungen Gustav III:s tid på tronen.

Kommunikationschefen Karin Algvik:
– De nya visuella identiteterna har vi tagit fram för att alla verksamheter ska ha en egen identitet som speglar varumärket och dess målgrupper. Allt detta enligt ett beslut som togs i och med att Dan Lundberg tillträdde som generaldirektör.
– Identitetsbytet har föregåtts av ett omfattande varumärkesarbete, men det är först nu hela det stora projektet märks bland våra målgrupper.

Framöver får även museet på Sibyllegatan i Stockholm och EMS på Söder Mälarstrand, Stockholm, sina nya grafiska utseenden.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.