När den innevarande säsongen vid Malmö Live konserthus och Malmö SymfoniOrkester (MSO) presenterades var det med ett musikurval som fick en del att lyfta på ögonbrynen. iMusikens repertoargranskning › av orkesterns spelprogram visade en del nedslående fakta:
allt som allt spelades 14 minuter av en enda kvinnlig tonsättare, musik från 1950 och framåt utgjorde knappt 16 % av konserttiden (och då enbart med verk av manliga tonsättare). Resten var de traditionella orkesterverken, så som det ofta ser ut i kontinentens konsertsalar.
Konstnärlig ledare + chefsproducent + ledningskoordinator
När programchefen för MSO, Andreas Hanson (dirigenten) efter två år slutade i mars 2023 startade ingen rekryteringsprocess. All tyngd läggs istället på den nye vd:n, som också blir konstnärlig ledare – dvs Erik Mikael Karlsson från Norrlandsoperan. Han beräknas tillträda sin nya tjänst i mars 2024.
Som stöd för den tillträdande vd:n skapas en programavdelning, som kommer att ledas av en nyinrättad tjänst – chefsproducent. För att avlasta och hjälpa Erik Mikael Karlsson med administrativa och organisatoriska arbetsuppgifter inrättas en tjänst som ledningskoordinator.
Husets tillförordnade vd, Simon Törnqvist *), förklarar de organisatoriska förändringarna:
– Det nya arbetssättet gör att vi kan få ett tydligt konstnärligt ledarskap då Erik Mikael Karlsson tillträder. Vi har lyssnat in medarbetarna på Malmö Live, och har tagit till oss att det funnits en otydlighet kring det konstnärliga mandatet. Vi tror att den nya organisationen löser den utmaningen och passar bättre för det konserthus vi vill vara.
Pressat ekonomiskt läge – tjänster bort
Bakgrunden till de här förändringarna är delvis en ambition för att anpassa organisationen till Erik Mikael Karlssons konstnärliga ledarskap. Malmö Live befinner sig samtidigt i en ”ekonomiskt utmanande situation”. Man behöver se över kostnaderna och minska utgifterna.
Inte bara tjänsten som programchef för MSO utgår. Den pedagogiska verksamheten inom Malmö Live kommer också att minskas, motsvarande totalt 2,25 heltidstjänster.
– Det smärtar oss att behöva minska den pedagogiska verksamheten, som vi vet är mycket uppskattad. Men tyvärr är vi som många andra i ett ansträngt ekonomiskt läge och måste vända på varje sten för att kunna fortsätta bedriva kärnverksamheten, säger Simon Törnqvist.
Den nya organisationen träder i kraft den 1 december 2023, men rekryteringsprocesserna för de nyinrättade tjänsterna inleds först efter att fackliga förhandlingar avslutats.
*) Simon Törnqvist fick förordnandet som vd efter Maria Frej som började i februari 2020. I januari 2023 valde hon att säga upp sig; då hade hon fortfarande ett år kvar på sitt vd-förordnande.