I den kulturpolitiskt hårt ansatta staden Norrköping (läs: kommunalrådet Sophia Jarl) finns sedan 1912 Norrköpings Symfoniorkester. Som recept för att få fulla hus rekommenderar kommunalrådet bland annat fler Abba-konserter.
Om beläggningen i konserthuset De Geerhallen är så dålig som stadens styrande menar vet vi inte mycket om. iMusiken vet bara att säsongen 2023–2024 med Norrköpingssymfonikerna rent repertoarmässigt inte bjuder på så många upphetsande inslag.
Här ges konserter med Johannes Brahms, Pjotr Tjajkovskij, Richard Strauss, Edvard Grieg, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludvig van Beethoven, Jean Sibelius, Antonín Dvořák, Anton Bruckner, Claude Debussy och flera av de andra så ofta spelade kompositörerna.
Men faktiskt även Allan Pettersson – Symfoni nr 3; som sig bör med den orkester som så träget framfört och spelat in Petterssons alla symfonier sedan ett decennium tillbaka.
De kvinnliga tonsättarna är lätt räknade: Anna Clyne, Emelie Mayer, Britta Byström, Grażyna Bacewicz, Lili Boulanger.
Få samtida verk
I övrigt är det lite si och så med viljan att presentera den samtida musiken för konsertpubliken. 12 % av alla framförda verk är av manliga samtida tonsättare, 4,8 % är av kvinnliga kolleger. Proportionerna av den nyare musiken blir 72 % komponerad av manliga kompositörer, 21 % av kvinnliga.
Inte heller musik av svenska kompositörer ägnas så mycket uppmärksamhet under den här säsongen. 9 % svensk musik av alla spelade verk tycker man är tillräckligt.
Ett enda uruppförande
I januari 2024 kommer orkesterns enda uruppförande: en 25-minuters flöjtkonsert av Britta Byström, Halkyoniska dagar, komponerad för norrköpingsfödda Laura Michelin som solist och med franska dirigenten Chloé van Soeterstède.
Nordens första musikstad
2017 utsågs Norrköping av Unesco till musikstad ›, som den första i Norden. Vid sidan av kreativa städer som Bologna, Montreal, Beijing, Berlin, Seoul, Santa Fe, Edinburgh, Melbourne, Buenos Aires och Krakow.
Men det visste nog inte kommunalrådet Jarl i Norrköping.
Uppgifter om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2023-24, publicerade på webben eller som pdf. Durata (speltid) enl resp orkesters angivelse, eller som en genomsnittlig beräkning från liknande framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren direkt.
Som ’samtida musik’ räknas verk komponerade 1940–2022.