I ett inslag i Kulturnytt den 19 januari (knappt 19 minuter in i programmet), Sveriges Radio P1, togs mycket upp om symfoniorkestrarnas repertoar. Hela inslaget med programledaren Lisa Wall (bilden) och bisittarna Viveca Bladh och Sara Norling baserades på den statistik som den kommersiella sajten Bachtrack tagit fram. Där listas framförda konsertverk världen över, cirka 27,000.
Grejen är den, att i Bachtracks databas ingår enbart de orkestrar som på olika sätt mot avgift är anslutna till denna webbplats. För svenskt vidkommande betyder det att framföranden av Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester räknas in. Och det är ju långtifrån hela det svenska konsertutbudet. Sverige har åtminstone ytterligare 14 professionella orkestrar.
Så programinslagets hejiga analys att det är 1900-talsmusiken som efter pandemin nu framförs, stämmer ganska dåligt med hur det faktiskt låter från konsertestraderna.
iMusikens nationella repertoargenomgång
Som iMusiken hösten 2022, och senast i januari 2023, redovisat är det en helt annan bild av den aktuella repertoaren i de svenska orkestrarna än vad som framgår av statistiken via Bachtrack.
Det handlar inte alls om Maurice Ravel och La valse i topp som radioinslaget försökte göra gällande. I Sverige spelas stycket bara två gånger den här säsongen.
Den musik som framförs på de svenska konsertscenerna är betydligt mer konventionell än så. Och samtidigt med en ganska spretig framtoning.
Detta spelas av svenska orkestrar
När vi sammanställer all framförd musik i de svenska konserthusen, mindre som större, under säsongen 2022–23, framträder en annan bild.
Mozart, Beethoven, Brahms och Richard Strauss i topp. Listan nedan visar antalet verk som framförs.
Beträffande Mozart ligger hans klarinettkonsert i A-dur i topp, följd av bl a hans symfonier nr 38, 39 och 40. Mest framfört av Beethoven är det symfonierna nr 3, 5, 6, 7 som oftast spelas. För Brahms gäller att det är hans andra symfoni som spelas mest, liksom hans Tragiska ouvertyr op 81.
Vi förstår hur orkestrarnas programråd anstränger sig.
Wolfgang Amadeus Mozart | 86 |
Ludwig van Beethoven | 58 |
Johannes Brahms | 38 |
Richard Strauss | 36 |
Pjotr Tjajkovskij | 34 |
Jean Sibelius | 30 |
Felix Mendelssohn | 28 |
Sergej Prokofiev | 22 |
Robert Schumann | 21 |
Dmitrij Sjostakovich | 20 |
Joseph Haydn | 20 |
Emmy Lindström | 18 |
Antonin Dvorak | 17 |
Gioacchini Rossini | 17 |
Gustav Mahler | 17 |
Kaija Saariahoo | 17 |
Bela Bartok | 16 |
Carl Nielsen | 16 |
Anton Bruckner | 15 |
Benjamin Britten | 14 |
Franz Schubert | 14 |
Olga Neuwirth | 14 |
Ralph Vaughan Williams | 14 |
Tobias Broström | 14 |
Hugo Alfvén | 13 |
Claude Debussy | 12 |
Jacques Offenbach | 12 |
Ethel Smyth | 11 |
Maurice Ravel | 11 |
Georg Friedrich Händel | 10 |
Kurt Weill | 10 |
Aaron Copland | 9 |
Antonio Vivaldi | 9 |
Edvard Grieg | 9 |
Edward Elgar | 9 |
Györgi Ligeti | 9 |
Arvo Pärt | 8 |
Britta Byström | 8 |
Karin Rehnqvist | 8 |
Olivier Messiaen | 8 |
Samuel Barber | 8 |
Sergej Rachmaninov | 8 |
Johann Sebastian Bach | 7 |
Louise Farrenc | 7 |
Wilhelm Stenhammar | 7 |
Brett Dean | 6 |
Listan baseras på den nationella repertoarinventering iMusiken gjort av säsongsprogram 2022–2023 från 17 orkestrar.
Totalt 1,513 verk.
Foto: Johan Ljungström/Sveriges Radio