För bara några år sedan var det ett sällsynt fenomen om en dirigent, som råkade vara kvinna, fick ta plats framför den svenska orkestern. Repetera och genomföra konserten.
Men från 2018 hände tydligen någonting. De utländska musikagenturerna, som satt med många unga dirigenter från olika länder, manliga såväl som kvinnliga dirigentlöften, lyckades forcera svenska orkesterledningarnas trösklar. Konsertprogrammen ståtade plötsligt med en lång rad unga, kvinnliga dirigenter.
iMusiken skrev om fenomenet här: Utländska kvinnliga dirigenter stormar in ›
Fler svenska, kvinnliga dirigenter
Nu har gått ytterligare några år. Från de svenska orkestrarnas säsongsprogram för 2022–2023 ser vi att dirigentkvinnorna blivit långt fler och att de tar plats på pulten.
I förändringen ingår också att fler svenska unga dirigenter får uppdragen att leda orkestrarna; liksom ett par unga stjärnskott från våra nordiska länder.
En KUPP för tidigt?
Samtidigt som detta är intressant för konsertpubliken måste det kännas märkligt för den förening av kvinnliga dirigenter som för tio år sedan drog igång ett närverk med slagordet Kvinnor Upp På Pulten – KUPP. Verksamheten skulle ”stötta och aktivt synliggöra svenska kvinnliga dirigenter”.
Under flera år uppvaktade och bearbetade nätverket de svenska orkestrarnas programråd för att visa på att det fanns kvinnliga dirigenter, utbildade i Sverige, kapabla att leda en orkester.
Så mycket annorlunda blev det inte. Orkestrar skulle ledas av män. Där låg den samlade erfarenheten, var inställningen – då.
Nu är föreningen KUPP nedlagd. Kanske var de ute för tidigt. För bara några år efter deras upplösande är det alltså en anstormning av nya kvinnliga dirigentlöften; drivna och ambitiösa. Sugna på att skapa musik tillsammans med orkestrarna och sinfoniettorna.
Den här säsongen – en fjärdedel
Här är 38 dirigenter som förekommer i säsongsprogrammen 2022/23. Orkesteruppdragen är många, som synes.
Tillsammans utgör den här gruppen närmare 25 % av de dirigenter som svarar för säsongens konserter med 17 orkestrar i Sverige.
Mer än 20 konserter | |
Gudrun Dahlkvist | SWE |
10 – 15 konserter | |
Sofia Winiarski | SWE |
Malin Broman | SWE |
5 – 7 konserter | |
Barbara Hannigan | CAN |
Cathrine Winnes | NOR |
Emilia Hoving | FIN |
Marit Strindlund | SWE |
Chloé van Soeterstède | FRA |
2 – 3 konserter | |
Claire Huangci | USA |
Joana Carneiro | PRT |
Ewa Strusińska | POL |
Maria Itkonen | FIN |
Anja Bihlmaier | DEU |
Anna Rakitina | RUS |
Claire Levacher | FRA |
Marie Jacquot | FRA |
Marin Alsop | USA |
Nil Venditti | ITA/TUR |
Ruth Reinhardt | DEU |
Speranza Scappucci | ITA |
Tabita Berglund | NOR |
Anna-Maria Helsing | FIN |
Cecilia Martin-Löf | SWE |
1 konsert | |
Anna Skryleva | DEU |
Anna-Maria Helsing | FIN |
Cecilia Rydinger | SWE |
Christina Åstrand | SWE |
Corinna Niemeyer | DEU |
Gemma New | NZL |
Jessica Cottis | AUS/GBR |
Jo-Ann Falletta | USA |
Kristiina Poska | EST |
Laurence Equilbey | FRA |
Marie Rosenmir | SWE |
Merete Ellegaard | SWE |
Miho Hazama | JPN |
Shiyeon Sung | KOR |
Simone Young | AUS |
Uppgifterna är hämtade från resp orkesters säsongsprogram 2022/23. Avser orkesterkonserter, skol- och barnkonserter. Opera-, dans- och musikalföreställningar ingår inte i denna sammanställning.
Följande orkestrar ingår i underlaget:
Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Musica Vitae, Jönköpings Sinfonietta, Camerata Nordica, Svenska Kammarorkestern, Västerås Sinfonietta, Wermland Operas orkester, Blåsarsymfonikerna, Dalasinfoniettan, Gävle Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, Norrlandsoperans Symfoniorkester.