Som av en händelse blev den svenska premiären av Karin Rehnqvists klimatoratorium Silent Earth vid Östersjöfestivalen ett starkt musikaliskt konstaterande av det uppmärksammade debattinlägg 1,944 svenska forskare och anställda i forskarvärlden vid 45 lärosäten publicerade på Aftonbladet Debatt ›
Tonsättaren, tillsammans med librettisten Kerstin Perski, ser planeten jorden utifrån, när klimatförändringarna har nått sin kulmen och jorden svävar tom och tyst – Silent Earth. Allt är borta, även meterologerna med sina kartor.
Pandemiuppskjutna premiärer
Det tresitsiga verket är skrivet för blandad kör och symfoniorkester och fick sitt (två år pandemiuppskjutna) uruppförande i januari 2022 i Concertgebouw, Amsterdam, med Nederländska Radiokören och Nederländska Radions Orkester. Den 27 augusti blev det under Östersjöfestivalen svensk premiär med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Dima Slobodeniouk.
Direktsändningen i Sveriges Radio P2 drabbade många lyssnare hårt, liksom publiken på plats i Berwaldhallen. Recescenterna skrev bland annat:
– Musik som låter oss sörja jorden.
– Jorden skälver i Karin Rehnqvists oratorium om klimatkrisen.
– Kören ger röst åt människokollektivet som sörjer den ödelagda jorden.
– Här sjungs till jorden av människorna varefter en naturkatastrof i forte inträffar.
Musikaliskt debattinlägg
Den ångestfyllda, vemodiga och dramatiska kompositionen är ett kraftfullt, konstmusikaliskt inlägg i klimatdebatten som ropar efter insikt att fatta vad vi håller på med.
Och mer än så; musiken och texterna i Silent Earth visar att vår oförmåga att ställa om i tid för att klara de högtidliga klimatavtalen, leder till den fullständiga kollapsen. Kvar finns en tyst jord. Eller med William Shakespeares ord i Hamlet: The rest is silence.
Lyssna på Silent Earth i Berwaldhallen ›
Karin Rehnqvists verkkommentar ›
Konsertbilden överst: Arne Hyckenberg, foto