En ofta uppmärksammad nutida tonsättare är Benjamin Staern (född 1978) från Malmö. Nu kommer han och hans musik till Stockholms konserthus under en s k Tonsättarweekend den 7–10 april. Det blir fyra dagar med orkester- och kammarmusik, solokonserter, vokalverk och symfonier.
Synestet
Benjamin Staerns musik beskrivs ofta som färgsprakande, expressiv, uppfinningsrik, fantasifull och hämningslös. Att hans musik är ovanligt rik på färger kan kanske förklaras av att Benjamin Staern är synestet och ser toner i färger. Färg är en grundläggande beståndsdel i Staerns komponerande. Han ser toner och klanger i specifika färger, något som tydligt avspeglar sig i hans musik.
Musiken som presenteras under festivalen sträcker sig över ett spann på tjugo år, från hans tidigare orkesterverk Polar Vortex (2012) till premiären av hans andra symfoni – Through Purgatory to Paradise fråm 2022. I Stockholms konserthus blir det uruppförande av detta 25-minutersverk, liksom av stycket Hilma Scenes.
Ensembler och solister i toppklass
Medverkande ensembler är Kungliga Filharmonikerna med Cathrine Winnes som dirigent, Gävle Symfoniorkester med Emil Eliasson som dirigent samt Norrbotten NEO, dirigerad av Petter Sundkvist.
Solister under denna Tonsättarweekend är Anna Larsson, alt (i Sånger om bländvit kärlek för alt och orkester), Karin Dornbusch, klarinett/basklarinett (i Worried Souls), Hanna Holgersson, sopran, och Jacob Kellermann, gitarr (i Air – Spiral – Light, konsert för gitarr, sju instrument och elektronik), och Magnus Holmander, klarinett (Scherzo assurdo för klarinett och piano).