Norsk Komponistforening har utsett tre kompositioner till Årets verk:
– Piano Concerto av Kristine Tjøgersen. Verket är beställt och uruppfört av Ellen Ugelvik med Trondheim Sinfonietta 2019 på Dokkhuset i Trondheim.
– Ørenslyd: Ritus V av Edvin Østergaard. Komponerat för tre sångare och kontrabas. Uruppfört hösten 2019 i Tieranatomisches Theater, Humboldt-universitetet i Berlin.
– Jordens sang av Rolf Gupta. En komposition för Kristiansands Symfoniorkesters 100-årsjubileum, med uruppförande av Kristiansand Symfoniorkester, solister och fyra lokala körer i Kilden teater og konserthus 2019.
Det spännande finns i den nutida musiken
– Det känns absurt när någon inte vill spela samtidsmusik; att det inte är det man i första hand gör som musiker. Det är här det spännande händer. I klassicismen spelade man inte bara medeltida musik, säger tonsättaren Kristine Tjøgersen till ballade.no.
– Innan jag började på Musikkhøgskolen ville jag bara byta mixtape och lyssna på nya saker hela tiden. Men efter hand blev det mer och mer klassiskt. När jag var klar hamnade jag i ett slags kris. Ska jag bara sitta där i en orkester och spela samma saker resten av mitt liv? Det var helt otänkbart.
Hon bestämde sig för att bara spela ny musik på klarinett. Ensemble Neon och Asamisimasa blev stimulerande för henne som musiker.
– Som nutida musiker är man ofta med och formar verket. Du arbetar nära kompositören, och kan ibland vara medskapare.
Carola Bauckholt som mentor
I februari fick Kristine Tjøgersen (född 1982) Arne Nordheims tonsättarpris. Priset, som instiftades 2001, är på 200,000 NOK. Juryn beskriver hennes musik som ”kännetecknad av en unik nyfikenhet, fantasi, humor och precision.”
I priset ingår även en porträttkonsert på Ultima-festivalen.
Kristine Tjøgersens mötte Carola Bauckholt när ensemblen Asamisimasa arbetade med en komposition av Bauckholt. Tjøgersen berättar hur den välrenommerade tyska tonsättaren frågade henne om hon också skrev musik.
– Jag vet inte hur hon förstod det. Jag hade inte sagt något. Att träffa henne blev en vändpunkt.
Mötet ledde till pendlande till och från Anton Bruckner-universitetet i Linz, Österrike, där Bauckholt undervisar. Snart var Tjøgersen inte längre ”Kristine, klarinett”, utan ”Kristine, kompositör”.
– När kan man egentligen kalla sig kompositör? Jag tänkte så här: jag är en musiker. Jag gör bara lite musik. Efter det började jag ta det mer på allvar, säger Kristine Tjøgersen.
Bilden överst: Kristine Tjøgersen, Edvin Østergaard och Rolf Gupta. Foto: Beate Styri/Norsk Komponistforening