Det är inte ofta musiken av de svenska tonsättarna verksamma på 1940–1960-talet spelas på konsertscenerna. Det var en spännande och dynamisk period inom svensk konstmusik, men som idag betraktas som ganska ointressant; av nutida säsongsprogram att döma.
Så vi påminner om namn som Karl-Birger Blomdahl, Moses Pergament, Gösta Nystroem, Bengt Hambraeus, Hilding Rosenberg, Erland von Koch, Gunnar de Frumerie, Sven-Eric Bäck, Laci Boldemann, Maurice Karkoff, Karl-Erik Welin, Ingvar Lidholm.
Den sistnämnde uppmärksammas nu i några konserter i Berwaldhallen, Stockholm. Anledningen är hundraårsdagen av hans födelse – Ingvar Lidholm, 1921–2017.
Måndagsgruppen och kompositionsprofessor
Ingvar Lidholm var en av medlemmarna i den s k Måndagsgruppen (med Blomdahl som informell ledare). Lidholm var dessutom bland annat kammarmusikchef på Sveriges radio 1956–1965, professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan 1965–1975 och planeringschef vid SR:s musikavdelning. Lidholm invaldes som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien 1960 och var där vice preses 1963–1969.
En mångsidig tonsättare som skrivit verk för körer, orkestrar och kammarmusiker i flera genrer.
Klassiker från 1940- och 1950-talet
Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören tar nu fram en del av detta material i konserter den 20 och 22 januari.
Vid orkesterkonserten den 20 januari framförs Lidholms verk Toccata e Canto, Ritornell, Poesis och Kontakion: hymn för orkester. Dirigent är Herbert Blomstedt.
Körklassiker
Vid körkonserten den 22 januari presenterar Radiokören ett pärlband av Lidholms klassiker: Laudi, Fyra körer till dikter av Åke Nilsson, För vilsna fötter sjunger gräset, Blomstervisa, Madonnans vaggvisa, Saga, Jungfrulin, …a riveder stelle.
Vid konserten blir det också ett uruppförande av Praise (Hommage Ingvar Lidholm), komponerat av Mattias Sköld (f. 1976).
Radiokören dirigeras av Sofi Jeannin, den svenska dirigenten som länge jobbat internationellt; just nu är hon chefsdirigent för BBC Singers.