På årets kammarmusikfestival i Båstad satsar man på att brett konsertutbud från fyra 20-tal och festivalen återskapar idén om de informella arenorna, från Schubertiaden år 1821 via hemlig Speak Easy-bar 1920 till rösträtts-salong 1921. Total ryms 22 konserter under festvalen.

Båstad Kammarmusikfestival har hållit igång i drygt 30 år med en juniveckas intensivt kammarmusicerande. Den klassiska kammarmusikrepertoaren varvat med moderna och samtida verk.

Några exempel:

Fyra 20-tal

I festivalens första konsert den 28 juni sjunger Jakob Högström ett 20-talsprogram. Det blir sånger från fyra sekler – 1720-, 1820-, 1920- och 2020-talen. Medverkar gör också Kati Raitinen, cello, Fredrik Bock, teorb, Bengt Forsberg, piano, samt Cecilia Zilliacus, violin.

1720 – Robert de Visée Entrée des Espagnols de Mr de Lully Chaconne
1820 – Franz Schubert Die Frühlingsglaube Der Musensohn
1920 – Carl Nielsen Prelude och presto
2020 – Johan Ullén Fear nothing (Psychopathic) ur The Dark Triad (2017)

Nilsson sjunger Nilsson

Den 2 juli sjunger Christina Nilsson i Vstra Karup kyrka. Hon hade sitt genombrott säsongen 2017-2018 med en uppmärksammad rolldebut som Aida på Kungliga Operan i Stockholm. Christina är också flitigt anlitad som konsertsolist med de stora svenska symfoniorkestrarna.

Under festivalen gör hon också musik av sin namne, världstjärnan och operasångerskan från 1800-talet; Kristina Nilsson.

Tre uruppföranden

Bland alla kvinnliga tonsättare som uppförs under festivalen finns även tre uruppföranden. Den 1 juli i Apelrydsladan blir det premiär för musik av Jenny Hettne – Stimme aus der Ferne (2021), Karin Rehnqvist – Musik i natten (2021) samt av Madeleine Isaksson – Capsuled Time (2021).

Ensemblen är Norrbotten NEO med Petter Sundqvist som dirigent.

Morgondagens solister

Sopranerna Elísabet Einarsdóttir och Kristine Nowlain är två nyetablerade operasolister som gått operautbildningen i Malmö. Den 3 juli ger de ett program med musik av W.A. Mozart, Rebecca Clarke, Wilhelm Stenhammar och Johann Strauss.

Ny konstnärlig ledare

Cathrine Winnes, till vardags dirigent och konstnärlig ledare för Blåsarsymfonikerna vid Musikaliska i Stockholm, axlar från och med 2021 även rollen som konstnärlig ledare för Båstad Kammarmusikfestival.

– En kombination av trevliga människor, vacker natur, vegetation och bebyggelse. Addera några av de bästa artister vi har och det intima mötet mellan musiker och publik, så får du en väldigt speciell upplevelse på Båstad Kammarmusikfestival, kommenterar Winnes.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.