Sveriges största tävling för solister på blås- och slagverksinstrument har avgjorts ikväll i en finalkonsert i Crusellhallen på Linköping Konsert & Kongress. Blåsmusikpriset initierades 2019 och arrangeras vartannat år. Blåsmusikprisets första vinnare var klarinettisten Magnus Holmander.

Årets finalister var tre unga, fantastiska musiker: Eric Jakobsson på tuba, Laura Michelin på flöjt, och Filip Korošec på slagverk.

Vinnare blev Filip Korošec, som i finalen framförde
Bruce Hamilton – Portals
Philip Glass (arr. Filip Korošec)  – Glassworks – Opening
Avner Dorman (arr. Ingvar Karkoff och R Stråhle) – Frozen in Time – Indoafrica

Prismotiveringen

“Med fri klanglig färgprakt parar Filip Korošec en insiktsfull musikalitet med teknisk frihet i ett storslaget gryende konstnärskap.”

Filip Korošec från Slovenien kom till Sverige och Musikhögskolan i Örebro genom Erasmusprogrammet och fortsätter nu sina studier med masterutbildning vid KMH, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (för Joakim Anterot, Daniel Berg och Mikael Nilsson).

Finalisterna stöttades och applåderades av förnämliga Östgöta Blåsarsymfoniker under ledning av Jonas Dominique.

Vinnaren får en lång rad solistuppdrag tillsammans med de professionella blåsorkestrarna runt om i Sverige.

Juryn bestod av Susanne Rydén, preses i Kungl Musikaliska Akademien och juryordförande, Joakim Berg, Marinens Musikkår, Andreas Hanson, Arméns Musikkår, Göran Marcusson, Göteborg Wind Orchestra, Terese Hammarberg, Östgöta Blåsarsymfoniker.

Om Filip Korošec

Kungl Musikaliska Akademien beskriver Filip Korošec som en av de mest intressanta up and coming-slagverkarna i Sverige just nu. Han har framträtt över hela Europa, både som solist och i olika kammarensembler.

Han var den första mottagaren av det prestigefyllda Marimba One Excellency Award som han fick för sina prestationer i International Percussion Competition i Luxemburg. Tidigare har han arbetat med bland andra Anders Åstrand, Anders Holdar, Katarzyna Mycka och Simon Klavžar. Hans breda repertoar spänner över allt från jazz till barock med viss tonvikt vid nyskriven musik och elektronik.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.