Ett omsytt munskydd har blivit en en symbol för hur orättvist behandlad kulturvärlden känner sig efter regeringens senaste beslut att inte lätta på publikrestriktionerna.
När det den 13 oktober var premiär på Folkoperan av Rickard Wagners Tristan och Isolde satt 50 personer i en nyrenoverad salong med 560 platser, iförda ”kulturskyddet”, det omgjorda munskyddet.
Under hashtagen #kulturpandemin uppmanas omvärlden att ta ställning för att kulturen ska få öppna salongerna för fler.
Oavsett hur stor scen och salong är och hur minutiösa säkerhetsåtgärder som vidtas kommer publiken fortsatt begränsas till femtio.
Nedstängt i sju månader
̶ Vi står mitt i en pandemi och vi vill göra allt för att hindra smittspridning. Frågan är dock varför just kulturen förväntas ta ett större ansvar än andra branscher.
– Vi har varit nedstängda i mer än sju månader och har förberett oss minutiöst för hur vi kan ta emot större publikgrupper än 50 på ett smittsäkert sätt. Jag skulle påstå att ett operabesök är smittsäkrare än att gå på nattklubb, shoppa eller träna på gym, säger Susanne Reuszner, som är kommunikationschef på Folkoperan.
De orättvisa restriktionerna och ett skevt regelverk riskerar inte bara att operor och teaterhus sätts i konkurs och att mängder av kulturarbetare förlorar sina jobb. Det är ockå ett slag mot en bättre folkhälsa. Det finns verkliga bevis på att utan kultur faller vi lättare in i depression, ensamhet och hopplöshet, menar man från Folkoperan.
Till politiker och opinionsbildare
En protest har initierats av Folkoperan för att göra människor medvetna om orättvisan. De omsydda maskerna som skyddar folkhälsan och stoppar den orättvisa kulturpandemin har skickats till opinionsbildare, politiker och journalister.
Artister och kulturälskare har uppmanats att göra om sina egna munskydd och sprida stödet i sociala medier för att uppmana regeringen att sätta rättvisa restriktioner.