Författaren Patrik Svenssons bok Ålevangeliet (som fick Augustpriset i faktalitterära kategorin 2019) blir till ett nyskrivet oratorium för solister, kör och orkester på Folkoperan. Musiken komponeras av Emmy Lindström, dramatikern och regissören Stina Oscarson skriver librettot.

Premiären av Ålevangeliet planeras till våren 2022 på Folkoperan.

̶ Emmy Lindströms musikaliska språk passar perfekt för detta och det är så spännande att presentera hennes musik på Folkoperan, säger Tobias Theorell, tillträdande konstnärlig chef på Folkoperan.

Ålevangeliet är en berättelse om världens mest gåtfulla fisk – ålen. Patrik Svenssons Ålevangeliet är en berättelse om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. En berättelse om ursprung, öde, livet, dess förvandlingar och om mötet med döden. 

En tonsättare på gång

Emmy Lindström, f. 1984, är tonsättare och violinist, utbildad vid bl.a. Kungl. Musikhögskolan. Hennes musik beskrivs som emotionell, neoromantisk och expressiv. Hon betecknas som en av våra mest spännande unga tonsättare.

Säsongen 2018-19 var Lindström hustonsättare i Helsingborgs Konserthus och i februari 2021 uruppförs hennes verk Sång utan ord av Sveriges Radios Symfoniorkester. 2022 väntar, förutom premiären av Ålevangeliet, ett uruppförande av en trumpetkonsert beställd av Göteborgs Symfoniker och Östgötamusiken.

Insikten om vår litenhet

̶ Om Gud finns så är nog ålen den ledtråd han lämnat tänkte jag när jag läst Patrik Svenssons bok och i samma stund visste jag att jag ville göra något mer med detta material. Jag ville försöka skriva ett verk som med samma lätthet som Hjalmar Gullbergs Förklädd gud skildrar existensens allra största frågor.

– I Ålevangelist finns allt stoff som behövs. Här finns gåtan, skönheten och humorn, men också förgängligheten, smärtan och insikten om vår litenhet som människor inför de frågor vi aldrig kommer få besvarade, säger Stina Oscarson, librettist.

Stina Oscarson är dramatiker, regissör och fri skribent. Hon har varit konstnärlig ledare för Orionteatern och chef för radioteatern vid Sveriges Radio. Idag arbetar hon som frilans, för närvarande med uppdrag för bl.a. Kulturhuset Stadsteatern och Västmanlands Teater.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.