Ett musikaliskt verk som väver samman nutida kammarmusik med nordisk folkmusik till en unik dramatisk komposition. Så har detta monodram, Blodhov, för mezzosopran och åtta instrument beskrivits.
Komponerat av Karin Rehnqvist med isländska Gerdur Kristnýs texter.
Blodhov framfördes av Lena Willemark och ensemble recherche från Freiburg i en fullsatt Kungasal på Kungl. Musikhögskolan (KMH) den 5 februari 2020.
Framförandet lämnade ingen oberörd. Från idag finns Karin Rehnqvists uppmärksammade och prisbelönta verk i sin helhet att se och höra på KMH:s YouTube-kanal.
– Jag kände mig förflyttad till de isländska vidderna. Jag hörde vindarna vina, och den mörka fasa som musiken frammanade kröp innanför huden. Och vilken sångprestation, obeskrivligt! Jag hörde inte orden men det gjorde ingenting, jag kände vad det handlade om, säger en av åskådarna efter konserten.
Till skillnad från liveframförandet är den 40 minuter långa filmen försedd med undertexter.
Övergrepp under nio nätter
Ur offrets perspektiv får åskådarna se, höra och känna berättelsen om jättekvinnan Gerður. Guden Freyr förälskar sig i Gerður och på den mäktiga svarta hästen Blodhov skickar han sin tjänare Skirnir för att hämta henne. När hon inte följer med frivilligt tvingas hon med under hot, och blir sedan utsatt för övergrepp under nio långa nätter.
Karin Rehnqvist, professor i komposition vid KMH, hittade den våldsamma diktsviten Blodhov precis innan hon började skriva. Hon använder konsten för att på ett djupare plan åskådliggöra och gestalta saker som händer i vårt samhälle.
– Det blev så rykande aktuellt helt plötsligt. Våld mot kvinnor är alltid aktuellt, men i och med metoo-rörelsen så blev det plötsligt sånt fokus, säger Karin Rehnqvist.
Var finns musiken i detta?
– Det måste vara känslomässigt rätt, men det tar tid, fortsätter Karin Rehnqvist. När jag har skrivit har jag hela tiden fått skala bort, så att bara det absolut nödvändigaste finns kvar. För vad finns kvar av musik när hemska saker händer? Var finns musiken? Finns det överhuvudtaget någon musik?
Att skapa verket Blodhov har varit en lång process. Redan 2013 träffades Karin Rehnqvist, vokalisten Lena Willemark och ensemble recherche från Freiburg under en workshop, delvis för att prova olika stycken som Karin Rehnqvist skrivit för just dessa musiker, men också för att se hur gruppen arbetar tillsammans.
– Som folksångerska använder Lena sina uttrycksmedel och här möter hon en ensemble som är specialiserad på ny musik. De har olika traditioner med sig och därför var det också så viktigt att vi hade den här workshopen, säger Karin Rehnqvist.
Järnåkerpriset för Blodhov
2019 blev Karin Rehnqvist belönad med Järnåkerpriset, Sveriges största kammarmusikstipendium. Blodhov beskrivs som ”ett verk som väver samman nutida kammarmusik med nordisk folkmusik till en unik dramatisk komposition i både form, innehåll och uttryck. Verket är ett starkt laddat monodram för mezzosopran och kammarensemble som genom sitt känslomässiga djup aldrig släpper taget om lyssnaren”.
Bilden överst: från uruppförandet i Göteborg, maj 2019. Francis Löfvenholm, foto