Inte kunde de tre initiativtagarna till Svensk Musikvår år 1976 (tonsättarna Eskil Hemberg, Daniel Börtz och Karl-Erik Welin) ana att festivalen 44 år senare skulle genomföras i en nästan helt igenom digital utgåva.

När Svensk Musikvår i sin senaste tappning – återupptagen 2015 av Stockholms Saxofonkvartett och med Jörgen Pettersson som konstnärlig ledare – är tillbaka för femte året i rad, blir det i en av coronavirus-kontrollerad tappning; några konserter inför en reducerad publik och samtliga i livestreamat utförande.

För livestreaming av konserter har den nya Svensk Musikvår ägnat sig åt i alla sina fem år. Så erfarenheten finns. Extra stöd för dessa sändningar har man i år fått från FST, Föreningen Sveriges Tonsättare.

Det är bara för dig att koppla upp och låta den nya musiken strömma.
Kolla konsertutbudet här ›

Ett tjugotal uruppföranden

Svensk Musikvår 2020 genomförs enligt planerna i Stockholm den 18–22 och 27 mars. Endast ett fåtal av festivalens planerade konserter är inställda.

Under sex konsertdagar presenteras ett bedövande brett utbud av nyskriven musik på några av Stockholms främsta konstscener, varav ett tjugotal verk får sina uruppföranden under festivalen samt åtskilliga Sverigepremiärer.

Vi noterar bland annat att Carl-Axel Dominique uruppför ett eget verk och en pianosvit av Mats Edén på Konstakademien.

På Fylkingen presenterar föreningen SEAMS en helkväll med elektronisk musik. Kvällen innan bjuder bland andra KammarensembleN, Duo Hellqvist/Amaral och danska blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn på klanger i skärningspunkten mellan digitala och fysiska instrument på Teaterstudio Lederman.

Svensk Musikvår lyfter dessutom fram framstående unga musiker och tonsättare. Uppsala Kammarsolister framför musik skriven av elever på Gotlands Tonsättarskola och under en hel dag på Kungliga Musikhögskolan sätts 2000-talets musik sida vid sida med 1800- och 1900-talets i en konsertserie.

Festivalen avslutas i Berwaldhallen den 27 mars med en hyllning till Sven-David Sandström. Hans trombonkonsert uruppförs av trombonisten Håkan Björkman och Sveriges Radios Symfoniorkester under chefsdirigenten Daniel Harding.

Det breda programmet

18 mars
Andrea Tarrodi: Over and over again
Katarina Leyman: Spiral moves
Catharina Backman: Kinderlied
Marie Samuelsson: Sirén
Paula af Malmborg Ward: Yakuzi
Tebogo Monnakgotla: Crossing Borders

19 mars
Daniel Nelson: Analytic Tales of Mechanical Movement
Sats 1 och 2
För kontrabas och stråkorkester
Kontrabassolist Anton Ericsson

Adele Marcia Kosman: The mean of give and take – Sverigepremiär
Fixed media, Stereo

Amanda Maier-Röntgen: Pianokvartett e-mol

Eric Lindh Insomnia 8 – Night Like A Black Sun
Musik & textbearbetning
Text: Marina Tsvetajeva

19 mars
Karin Rehnqvist: Beginning
Sebastian Iivonen, piano
Olivia Høilund-Carlsen Ruud, violin
Astrid Hillerud, cello

Wilhelm Stenhammar: Stråkkvartett nr 3 F-dur op 18
Jonna Simonsson, violin
Alzbeta Jezkova, violin
Alice Nilsson, viola
Astrid Hillerud, cello

Elfrida Andrée: Pianokvartett a-moll
Maja Korp, piano
Jonna Simonsson, violin
Miranda Nordqvist, viola
Bela Beer, cello

Sven-David Sandström: Fantasia ll
Albert Dahllöf, piano
Danial Shariati, violin
Josef Alin, cello

19 mars
Franz Berwald: Pianokvartett nr 3 d-moll

Henrik Strindberg: Cheap Thrills
för piano, barytonsaxofon, altsaxofon, slagverk och elektronik

Wilhelm Stenhammar: Stråkkvartett nr 4 a-moll op 25

19 mars
William Brunson: Inside Pandora’s Box
Fixed Media

Wilhelm Stenhammar: Stråkkvartett nr 5 C-dur op 29

Mattias Hållsten: Hypothermia for bass drum – Uruppförande
för slagverk och elektronik

Pär Lindgren: Houdinism
Fixed Media

William Sundman Sääf: Vykort från en säker källa
duo för accordeon

Wilhelm Stenhamma: Stråkkvartett nr 6 d-moll op 35

20 mars
Johan Blixt: Konversationer
– monolog
– dialog
– offentliga
– parallella
– intermezzo
– maniska
– intima
– avslutande

Gustav Lindsten: Deus Ex Machina
– Calls
– Hidden layer
– ”Recurrent stream”
– Neural nets (Cadenza)
– Deus Ex Machina

20 mars
Lisa Streich: SAFRAN för violin och motoriserat piano

Kent Olofsson: TEND för violin, piano, keyboard och elektronik – Uruppförande

20 mars
Leilei Tian: OM, för horn och elektronik
Sören Hermansson, horn

Ivo Nilsson: Contrarpa
Laura Stephenson, harpa

Jenny Hettne: Ytor, Böljande
för slagverk och live-elektronik
Jonny Axelsson, slagverk

Mikael Edlund: Trio SOL
för klarinett, fagott och piano Kristian Möller, Martin Krafft och Anders Kilström

21 mars
Mats Edé: 21 Pieces for Piano (2013) – Uruppförande

Carl-Axel Dominique: Fantasi ur stunden – Uruppförande

21 mars
Mascarade Nocturne (nattlig maskerad) för (preparerad) (dam-/mans-/blandad) vokalsextett a cappella (blandad sextett-version) – Uruppförande

Nytt verk för valfria röster och instrument – Uruppförande

(Dés)Illusion d’un chant ([des]Illusion av en sång) för preparerad sångröst och preparerat(/de) stränginstrument – Uruppförande

Poème Parodique (parodisk dikt) för 6 eller 12 preparerade blandade röster a cappella – Uruppförande (blandad sextett-version)

In the steppes of Sápmi (på Samelands stäpper) för (preparerad) vokalsextett (SMezATBarB) a cappella – Uruppförande (21 min-version)

21 mars
Rolf Enström: Orben,
(live-elektronik)

Lars Gunnar Bodin: The Enigma engines 4.0
(fixed media)

Paulina Sundin: Med lekande kval 5.0
(fixed media)

Torbjörn ’Knyst’ Bellind: Elektronrör #2, 2.0 – Uruppförande
(live-elektronik)

Lars Bröndum: Cinders and Sand, 2.0’
Uruppförande av version för “fixed media”

Eva Sidén: INSIDE – Uruppförande
Christian Rønn: Två flyglar och elektronik 7.0 Video.

Thommy Wahlström: Invention for EA, one speaker no.18
Subtitle: En melodisk rörelse, 1.0 – Uruppförande
(fixed media)

Susanne Skog: Utrecht 4.0
(fixed media)

Jonas Broberg: Action Sonore – Uruppförande
(live-elektronik)

Helene Hedsund: Lemuriel, 7.0
(fixed media)

Välfärdsorkestern
Liselotte Norelius: Goda Nyheter, 2 kanaler – Uruppförande
Sören Runolf
(live-elektronik)

22 mars
Adina Forsberg: Lepidoptera

Anton Berglund: “I morgon har det gått en vecka och då ska jag berätta”

Ylva Fred – Material for String Quintet
– cotton strings
– mixed material
– »Slowly unravels like a ball of yarn.«

Elvin Matz: Funny Inconcequences of Buddha

Kajsa Antonsson: Sammandrabbningar

Johan Ema: Haru no hana

Julia Siljeb: Darkness, Light, Darkness

22 mars
Wojciech Ziemowit Zych: Always present longing – Sverigepremiär

Giedrė Pauliukevičiūtė: Glass – Sverigepremiär

Chihchun Chi-sun Lee: Zusammenflusses
for percussion and piano – Sverigepremiär

Tadeusz Wielecki: Multiple image – Sverigepremiär
Ivo Nilsson: SMOG 1. La polvere – the Dust 2. La nuvola – the Cloud 3. Il respiro – the Breath, – Sverigepremiär

Fredrik Gran: VOLD – Sverigepremiär

Joakim Sandgre: révélateurs mécaniques for four musicians – Sverigepremiär

22 mars
Carin Bartosch-Edström: Redan Morgon! – för soloklarinett
Tillägnad Staffan Mårtensson

Georg Riedel: Duo för klarinett och piano – Uruppförande
Tillägnad Staffan Mårtensson och Johan Graden
Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

Daniel Börtz: Dialogo: 5 för klarinett och slagver – Uruppförande
Tillägnad Staffan Mårtensson och Markus Leoson
Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

22 mars
Minna Leinonen: Intre
fl, cl, perc**, pno, vln, vlc

Fredrik Hedelin: Det snöade hela natten
text av Jila Mossaed
sop, fl, cl, perc**, pno, vln,vla, vlc

Catharina Backman: Syndabekännelse för mänska
text av Gunnar Björling
sop, fl, cl, perc*, pno, 2 vln, vla, vlc

Christofer Elgh: Sincerity
texter av Norma Jeane Baker
sop, fl, cl, perc, pno, vln, vla, vlc

27 mars
Antonín Dvořák: Den gyllene spinnrocken

Sven-David Sandström: Trombonkonsert – Uruppförande

Richard Strauss: Also sprach Zarathustra

27 mars
Sven-David Sandström: Oh Lord, You have searched me

Sven-David Sandström: Pieces for Saxophones

Matthew Peterson: In the Beginning – Uruppförande
for Gustaf Sjökvists Chamber Choir and Stockholm Saxophone Quartet in the memory of Sven-David Sandström

Kolla Svensk Musikvårs webbplats för de senaste uppdateringarna




LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.