Slutet av augusti och de första veckorna i september är säsongsstart för merparten av de svenska orkestrarna. Vi gör ett svep och tittar på vad som bjuds. 

Även om den gängse, klassiska repertoaren överväger, syns på flera håll en tydlig strävan mot nyare musik; jodå, även kvinnliga tonsättare spelas – till och med flera uruppföranden! Nya dirigenter är också igång, bland annat i Malmö, där nye chefsdirigenten Robert Trevino debuterar.

Noteras att även fyra kvinnliga dirigenter finns med i dessa orkesterupptakter, dock ingen svenska. Och bara en manlig svensk dirigent fick plats på pulten.

Konserthuset, Stockholm, 19 september

Det blir ett uruppförande av Victoria Borisova-Ollas violinkonsert A Portrait of a Lady by Swan Lake, med lettiska violinisten Baiba Skride som solist. Dessutom Anton Bruckners romantiska Symfoni nr 4, med Kungliga Filharmonikerna under ledning av orkesterns chefsdirigent Sakari Oramo.

Svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas har rötter i Ryssland. I violinkonserten A Portrait of a Lady by the Swan Lake har hon låtit sig inspireras av Tjajkovskijs balett Svansjön.

– Konserten inleds med ett tydligt tema som sedan återkommer i slutet av konserten. Jag ser framför mig en kvinna som står där, A Lady by the Swan Lake, och reflekterar över sitt liv. Det är väldigt filmiskt, kommenterar Victoria Borisova-Ollas.

Berwaldhallen, Stockholm, 19 september

Vinnaren av Solistpriset 2018 och P2:s Artist 2018–2019, cellisten Amalie Stalheim, framför Variationer över ett rokokotema av Pjotr Tjajkovskij.

Dirigenten Dalia Stasevska återkommer till Berwaldhallen och leder Sveriges Radios SymfoniorkesterSergej Rachmaninovs Symfoniska danser samt Avskedsvariationer av Britta Byström, inspirerade av Haydns Avskedssymfoni.

Malmö, 12 september

2016 började Per Hedberg som ny programchef för Malmö SymfoniOrkester. Nu presenterar han sin tredje säsong och det med Robert Trevino som är MSO:s nye chefsdirigent.

Inledningskonserten börjar med Asyla av den brittiske tonsättaren Thomas Adès, ett  verk som spränger alla genregränser. Sedan följer Symfoni nr 5 av Gustav Mahler.

Gävle, 12 september

Världsmezzon Anne Sofie von Otter öppnade den nya säsongen i Gävle Konserthus. 

Målningen De dödas ö gjorde konstnären Arnold Böcklin omåttligt populär under det sena 1800-talet. En som inspirerades av motivet – en klippö i ett svart hav – var tonsättaren Max Reger. Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin uruppfördes 1913 och är en symfonisk dikt i fyra delar.

Dessutom framfördes Hector Berlioz Les nuits d’été – Sommarnätter – sex sånger, samt Ludwig van Beethovens Symfoni nr 5, ”Ödessymfonin”. Allt med Gävle Symfoniorkester och chefsdirigenten Jaime Martín.

Göteborg, 5 september

Den karismatiske dirigenten Santtu-Matias Rouvali öppnade sin tredje säsong som Göteborgs Symfonikers chefsdirigent med verket Loco av Jennifer Higdon samt Dmitri Sjostakovitjs färgsprakande femte symfoni och Edvard Griegs pianokonsert med pianisten Leif Ove Andsnes. 

Leif Ove Andsnes är Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker säsongen 2019-2020.

Helsingborg, 5 september

Litteraturen fick ta plats i öppningskonserten med Helsingborgs Symfoniorkester med Stefan Solyom som dirigent. Övergripande rubrik: Irrfärder. Konserten innehöll Jean Sibelius Violinkonsert med solisten Malin Broman, en stråkkvintett av Imogen Holst samt musik ur Igor Stravinskys svit Jeu de Cartes (Kortspelet).

Dessutom blev det ett uruppförande av en anonym kompositör kring fiktive tonsättaren Vinteuil, från Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt. Det blir fler anonyma kompositörer under säsongen, men vilka tonsättarna är avslöjas först i vår, märkligt nog.

Sundsvall, 5 september

Nordiska Kammarorkestern med sin chefsdirigent Eva Ollikainen öppnade säsongen med Johannes Brahms Pianokonsert nr 2 med den finske pianisten Antti Siirala.

Dessutom blev det Danser från Galánta av Zoltán Kodály, liksom en Sverigepremiär av Lisa Streichs verk Mantel.

Publiken fick också vara med om Sverigepremiären av den svenska tonsättaren Lisa Streichs verk Mantel.

Norrköping, 5 september

Norrköpings Symfoniorkester startade säsongen i De Geerhallen med Franz Schubert, där sopranen Camilla Tilling bl a sjöng fem av hans sånger (An die Musik ”Du holde Kunst”, Geheimes, Jäger, ruhe von der Jagd!, Gretchen am Spinnrade, Du bist die Ruh).

Symfoni nr 4 av Gustav Mahler avslutade konserten med dirigenten Anja Bihlmaier.

Karlstad, 1 september

Säsongen inleddes med en hyllning till 100-årsjubilerande Leonard Bernstein. Vid inledningskonserten fokuserades på sceniska verk som sattes upp på Broadway.

Musikalartisten Evelyn Jons har satt samman programmet och tillsammans med artisterna Anna-Maria Krawe och Christer Nerfont framfördes musikal- och operamusik från 1900-talets mitt. Allt tillsammans med Wermland Operas orkester under ledning av Alice Farnham. 

Luleå, 30 augusti

I ett samarbete med Ung Nordisk Musik öppnar Norrlandsoperans Symfoniorkester sin säsong (där man även firar sina 45 år).

Här startade man med två nya verk – Fall into the ocean av Tuomas Kettunen (född 1992), och WitchHunt (2016) av Hans Blok (född 1990).

Med Camilla Tilling som sopransolist blev det också Vier Letzte Lieder av Richard Strauss, samt Symfoni nr 4 av Gustav Mahler.

Dirigent var Giordano Bellincampi.

 


Bilden: Santtu-Matias Rouvali med Göteborgs Symfoniker.



LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.