Det förvånade nog ingen att beskedet från Helsingborgs Symfoniorkester om att sluta flyga in dirigenter och solister från och med säsongen 2020/21 skulle mötas av stort tvivel och mothugg; framför allt på sociala medier.
Ett så radikalt beslut har ingen musikarrangör hittills vågat fatta.
Reaktionerna från övriga svenska orkestrar har uteblivit. Däremot har statliga Kulturrådets generaldirektör Staffan Forssell kommenterat (i en intervju med SVT Nyheter):
Kulturutbyte?
– Det är ett intressant beslut och modigt att ta ett sådant grepp. Men samtidigt – en viss oro… För kulturen bygger ju på internationellt utbyte som berikar vårt land och i vissa fall kan ju vi berika andra länder.
Konserthuschefen i Helsingborg, Fredrik Österling, har en helt annan vinkel på detta:
– Tycker vi att konsten på något sätt är större än miljön, då tror jag att vi har ett väldigt problem, säger han.
Man kan även ifrågasätta värdet av detta ”kulturutbyte” med exempelvis utländska dirigenter. Kulturrådet (och generaldirektören) vet säkert att det är de internationella musikeragenturerna som styr detta utbyte.
Klimatmedvetenheten hos agenturerna
Finns du som dirigent inte med i stallet hos t ex HarrisonParrot eller Askonas Holt har du inte så stora chanser att få ta flyget till någon av de åtta symfoniorkestrarna i Sverige.
Och då får du inte heller chansen att dirigera mainstream-repertoar med verk av Brahms, Beethoven, Schumann, Bruckner etc på en svensk dirigentpult och lägga ytterligare några timmar till din internationella karriär.
Så vi väntar fortfarande på musikeragenturernas miljömedvetenhet och förståelse för klimathoten. Vi lär få vänta. Och därför är brandfacklan från Helsingborgs Symfoniorkester så viktig.
Dessutom har idealen och ambitionerna inom konstmusiken internationellt sedan decennier blivit konforma. Det särpräglade mellan traditioner och världsdelar har suddats ut. Så om dirigenten eller solisten kommer från Chile, Australien, Kanada, Sydkorea, Österrike eller Estland, har publiken svårligen någon möjlighet att höra skillnad.
Orkesterturnéer som smutsar ner
Omvänt är uppvaknandet i Helsingborg även en anledning att allvarligt fundera på detta med orkestrars turnerande.
För ett år sedan, i januari 2018, var Helsingborgs Symfoniorkester på en lång turné till USA. Den skedde självfallet med flyg, med första konsertstopp i Atlanta.
61 musiker och dirigent med följe motsvarar koldioxidutsläpp på ca 65 ton. Till detta ska läggas de turnébesök som gjordes i ytterligare tio amerikanska delstater – uppskattningsvis med ytterligare 50-talet ton CO2-utsläpp.
Och den 16 februari startar Göteborgs Symfoniker sin två veckor långa Europa-turné. Med flyg.
CO2-utsläppen är beräknade enl ICAOs Carbon Emissions Calculator.