Otippat. Den symfoniorkester som för tre, fyra år sedan inte alls visade några tecken till spännande, eller allsidig, eller jämställd repertoar, skjuter nu upp som den med ett repertoaromfång som slår alla andra storstadsorkestrars (Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker).
Fyra år tillbaka kunde Malmö SymfoniOrkester presentera ett säsongsprogram som innehöll 1,1 % musik av kvinnliga tonsättare, vilket motsvarade 23 minuter framförd musik av kvinnor.
Säsongen 2018–19 innehåller den spelade repertoaren 20 % musik komponerad av kvinnliga tonsättare.; 316 minuter framförd musik.
Sex uruppföranden – av svenska kompositörer!
Dessutom innehåller programmet ett uruppförande av en svensk, kvinnlig tonsättare: Britta Byströms Notes from the City of the Sun tillsammans med ytterligare fem uruppföranden – Gnistor av Jonatan Sersam, Tableau Vivant, för violin och orkester av Jörgen Dafgård, Dubbelkonsert för två trumpeter av Tobias Broström, Persistence of Memory – Symphonic Music av Staffan Storm samt ett beställningsverk för orgel och orkester av B. Tommy Andersson.
Svensk musik får klinga
Som vi tidigare konstaterat med de övriga storstadsorkestrarna är det svårt att få med musik av svenska kompositörer, såväl samtida som äldre.
Även här visar Malmö SymfoniOrkester att den svenska musiken finns och kan spelas. 14,4 % framförd musik av svenska tonsättare kan låta blygsamt, men i jämförelse med de övriga jämförda orkestrarna är Malmöorkesterns ett starkt besked. Det går att höja ribban.
Rekordstor andel ny musik
Kanske mest överraskande är den stora andelen nyare musik (komponerad efter 1970). Malmöpubliken bjuds 22,5 % av nu levande kompositörer, inklusive de sex världspremiärerna och en nordisk premiär med engelsmannen Joseph Phibbs Klarinettkonsert.
Är ny programchef den stora skillnaden?
Sedan hösten 2016 finns Per Hedberg på posten som programchef i Malmö; en ytterst meriterad musikchef efter åren vid Bergen Filharmoniske Orkester, Academy of St Martin in the Fields, Monteverdi Choir & Orchestra och Philharmonia Orchestra, London, samt orkesterchef för Göteborgs Symfoniker.
Även om programchefen inte styr allt i repertoarfrågor, anar vi dock att han haft en god och stor inverkan på programsättningen.
Resultatet av allas arbete vid Malmö SymfoniOrkester blir ett varierat, spännande och (i orkestersammanhang) modernt utbud.
Fortfarande är den traditionella symfonirepertoaren som härskar – med musik av Ludwig van Beethoven, Guiseppe Verdi, Robert Schumann, Antonin Dvorak, Gustav Mahler, Pjotr Tjajkovskij etc.
Men med så många nyare inslag blir säsongen 2018–19 ändå väl kryddad.
Foto, överst: Andrew Clelland
Låter väldigt spännande! Undrar dock hur det ser ut hos andra orkestrar i området? T.ex. Helsingborgs symfoniorkester? Köpenhamns orkestrar? Göteborg?
Göteborgs Symfoniker har vi tittat på här:
https://imusiken.se/2018/12/11/sparsamt-med-det-svenska-hos-sveriges-nationalorkester/
Helsingborgs Symfoniorkester och några till återkommer vi till.