2018 blev ett musikaliskt genombrott i Nobel-firandet: två kvinnliga dirigenter fick förtroendet att anföra Kungliga Filharmonikerna.
Som första kvinnliga dirigent vid den s k Nobel-konserten (som inleder den s k Nobelveckan) gick uppdraget till amerikanskan Karina Cannelakis (född 1981). Just dessa Nobel-konserter har tidigare varit förbehållna manliga dirigenter.
Och för fjärde året i rad gick uppdraget att leda orkestern vid Nobelprisutdelningen till ukrainskan/finländskan Dalia Stasevska (född 1984); tidigare år har portugisiska Joana Carneiro och finländska/svenska Anna-Maria Helsing och svenska Marie Rosenmir haft uppdraget.
Det står tydligt att de båda 30-plus-dirigenterna har färdigheter som ingen annan svensk dirigent har.
Musikvalet
Vad fick de då att jobba med? Karina Canellakis dirigerade vid Nobel-konserten den 8 december
Ann-Sofi Söderqvists (nyskrivna) Movements, Pjotr Tjajkovskijs Violinkonsert med Lisa Batiashvili, violin, samt Pjotr Tjajkovskijs Symfoni nr 4.
Vid utdelningen av nobelpriserna den 10 december fick Dalia Stasevska dirigera Kungl Filharmonikerna i
Kungssången av Otto Lindblad,
Marsch i D-dur av Wolfgang Amadeus Mozart,
Claire de lune ur Suite Bergamasque av Claude Debussy (arr. Henri Mouton),
Charles T Griffes’ Ur Tre dikter av Fiona Macleod, med sopransolo av Christina Nilsson,
Allegretto Amorevole ur Symfoni i c-moll av Alice Mary Smith,
Elisabeths hälsningssång ur Tannhäuser av Richard Wagner, och slutligen Du gamla, du fria (arr. Jari Eskola) följt av
Drottningen av Sabas festmarsch ur Den förlorade sonen av Hugo Alfvén.