Dirigenten, och snart konstnärlige ledaren för Norrköpings Symfoniorkester, Sofia Winiarski får Micael Bindefelds stiftelses stipendium 2025 – med det största stipendiebelopp som utdelats av stiftelsen, 700,000 kr. Detta för hennes musikprojekt Stulen musik som hon ska genomföra på Folkoperan i Stockholm i oktober.

Stipendiet delas ut vid en ceremoni på Dramaten den 27 januari, Förintelsens minnesdag.

Sofia Winiarski inte bara hedrar minnet av den stulna musiken, hon väcker den till liv, som det heter i motiveringen.

En orkester med fångar i koncentrationslägret Mauthausen i Österrike får leda marschen mot en avrättning.
Ny röst till dödade musiker

Stulen musik blir en föreställning med musik av judiska tonsättare som dödades under Förintelsen. Framförandena görs av stråkorkester, stråkkvartett och uppläsningar av skådespelare.

– Jag vill uppmärksamma musik som kanske inte spelas så mycket, och ge ny röst till tonsättare och musiker som Pavel Haas, Ilse Weber – och Hans Krása, som deporterades till Theresienstadt men fortsatte att komponera i koncentrationslägret, säger Sofia Winiarski i en DN-intervju.

Motiveringen

– 2025 års stipendium ur Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen tilldelas dirigenten Sofia Winiarski för den sceniska föreställningen och konserten Stulen Musik.

– Sofia Winiarskis banbrytande projekt Stulen Musik återuppväcker delar av den judiska musik som under naziregimen stals, förbjöds och tystades. Med absolut gehör, respekt och konstnärlig nyfikenhet bygger Sofia en scenisk föreställning och formar ett unikt konstnärligt uttryck. Projektet skänker upprättelse till musik som tystnade, en påminnelse om hur förintelsen grep tag i varje del av judiskt liv. Sofia Winiarski förflyttar gränserna för vår minneskultur och hedrar därmed inte enbart minnet av den stulna musiken. Hon väcker den till liv.

Utplåna allt judiskt

Med ”stulen musik” menas det nazisterna gjorde med den musik och den musikkultur som förknippades med judiska personligheter och organisationer i dåtidens Tyskland. Man plundrade tiotusentals instrument, manuskript och noter från judiska kompositörer, musiker och institutioner. Originalnoter, brevväxlingar och instrument som tillhört stora kompositörer var eftertraktade objekt som nazisterna ville utplåna.

Några exempel på nazi-regimens hatade och förbjudna tonsättare: Felix Mendelssohn, Gustav Mahler, Arnold Schönberg, Hans Krása, Viktor Ullmann, Erich Wolfgang Korngold.


Bilden överst: Mats Bäcker, foto

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.