Det kom ett brev till Helsingborgs konserthus tidigare i vår. Brevet tar upp en enskild konsert under säsongen med Helsingborgs Symfoniorkester där det framfördes musik av homo/bisexuella kompositörer. Den anonyme brevskrivaren menade att det är ett tecken på att även Helsingborgs Konserthus har “hoppat på bögtåget”. Som ett svar på kritiken framför symfoniorkestern den nyskrivna kantaten Bögtåget.
Brevskrivaren menar att hen, ”liksom fler”, väljer att inte besöka huset igen. Då skribenten valt att vara anonym har Konserthuset inte kunnat bemöta kritiken direkt – istället har symfoniorkestern, med Fredrik Österling och tenoren Rickard Söderberg i spetsen, valt att svara på annat sätt. De har gjort musik av brevet och framför kantaten Bögtåget på den sedan tidigare inplanerade konserten med Rickard Söderberg den 26 maj.
Dirigent är Stefan Solyom, orkesterns chefsdirigent sedan fyra år tillbaka.
Ett sätt att spegla samtiden
– För oss som konstnärlig institution är det självklart att vi aktivt ska förhålla oss till vår omvärld och det som sker omkring oss. Det hatbrev som kom till mig osade av förakt och rädsla för kärleken mellan människor.
– När Rickard Söderberg föreslog att jag skulle tonsätta det, fanns det ingen tvekan. Genom att betrakta texten som ett operalibretto blev det möjligt för oss att närstudera de känslor som den anonyma avsändaren ville ge uttryck för. Och samtidigt gör vi det en konstnärlig institution bör göra: vi speglar vår samtid genom konsten, säger Fredrik Österling,, konserthuschef och tonsättare.
– Jag har sjungit många kantater av ex Bach och Vivaldi med märklig och obegriplig text. Men texten till Bögtåget tar nog ändå priset i fråga om att vara i otakt med sin samtid. Jag hoppas homofoberna som skrev brevet kommer på konserten för att höra deras brev förhöjt till konst. Jag lovar att fixa finfina platser längst fram i bögtåget till dem, säger Richard Söderberg.
Schumanns sångcykel från det manliga hållet
Utöver uruppförandet av Bögtåget sjungs även en helt ny version av Robert Schumanns sångcykel Frauenliebe und – Leben. Verket beskriver en kvinnas kärlek till sin man, från det första vibrerande mötet fram till makens död. Denna gång sjungs sångerna av en man, och sångerna får därigenom en ny belysning som snarare handlar om den eviga kärleken än om relationen kvinna/man. Sångerna, som normalt sett framförs till piano, har fått en ny orkesterdräkt av Fredrik Österling, som även komponerat moderna kommentarer i form av mellanspel.
Allt detta händer under rubriken Salong Markelius: lördagen den 26 maj i Helsingborgs Konserthus.