Kungl. Musikhögskolan (KMH) visar under fem dagar (18–23 mars) sin mångfasetterade konstnärliga forskning genom en rad öppna arrangemang: konserter, föreställningar, symposium, lab, workshop och Kent Olofssons konstnärliga disputation.
Vid lunchkonserten i Kungasalen den 19/3 presenteras svensk elektroakustisk musik från sjuttiotalet fram till idag av Anders Blomqvist, Akemi Ishijima, Lars-Gunnar Bodin och Åke Parmerud.
I Susanne Rosenbergs Folk Song Lab (20/3) möter vi folksångstraditionen som källa till förnyelse, och på lunchsymposiet presenteras fem av KMHs pågående forskningsprojekt.
Kort-presentationer
Ett koncentrerat symposium den 20/3 bjuder på kortpresentationer av fem pågående projekt där KMH:s lärare är involverade:
Bill Brunson, Henrik Frisk och Kim Hedås: EASTN-DC
Stefan Östersjö: Musical transformations
Sven Ahlbäck: MITIS – Musikalisk IT i skolan
Susanne Rosenberg: Folk Song Lab
Klas Nevrin: Musik i oordning
Föreställningen Death to the Dogs of the Welfare State av Teatr Weimar i Kungasalen utgör den första etappen på Kent Olofssons disputation, som fortsätter med två diskussioner samt en hörspelskonsert i Lilla Salen.
Lunchkonsert no 2
Vid lunchkonserten i Lilla salen den 23/3 presenteras sex elektroakustiska verk komponerade 1955–2018, varav två uruppföranden:
Bengt Hambreaus: Doppelrohr II (1955)
Tommy Zwedberg: Bavarde (1986)
Paulina Sundin/Monty Adkins: Spectral Shards (2018) – uruppförande
Susanne Skog: Singing (2012)
Lise-Lotte Norelius: Bleed (2005)
David Granström: Tessellation (2017) – uruppförande
18-23 mars 2018
Kungl. Musikhögskolan, Valhallavägen 105 i Stockholm
Fri entré
Bilden: Klangkupolen eller Högtalardomen i Lilla salen på KMH.