I dessa dagar, när de manliga bastionerna faller som korthus, händer även stora saker i Vatikanstaten och i Sixtinska kapellet. Här har man bedrivit verksamhet sedan 1483. Michelangelo har gjort sina fantastiska målningar i taket, påvar har kommit och gått, en tonårig Wolfgang Amadeus Mozart har varit här (och sedan olagligt nedtecknat Gregori Allegris Miserere).
Men en sak har aldrig inträffat i Sixtinska kapellet under dessa 534 år – ingen kvinna har sjungit här. Förrän nu i fredags, när Cecilia Bartoli framträdde tillsammans med påvens personliga kör, tillika en av världens äldsta körer: manskören Capella Musica Pontificalis Sixtina, Sixtinska kapellets kör under ledning av Massimo Palombella.
Den förnämliga mezzo-/barocksångerskan Bartoli säger att hon saknar ord för detta privilegium att få sjunga i Sixtinska kapellet.
– Jag är i sjunde himlen.
Tillsammans med kören medverkar hon även på en nya cd:n Veni Domine (ges ut av Deutsche Grammophon) med innehåll som ägnas advent och jul. Skivan innehåller några unika verk, som tidigare aldrig givits ut.
Det är musik som har specialkomponerats utifrån flera renässansmanuskript i Sixtinska kapellets sektion av Vatikanbiblioteket, liksom verk av den franske kompositören Perotinus – bland annat Beata Viscera. Perotinus levde i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet; och är en representant för vad som brukar kallas Notre Dame-skolans polyfoni.