De nu levande svenska tonsättarna har inte så mycket att säga till om när ny, svensk orkestermusik ska presenteras för landets orkesterledningar och programråd. För tredje året arrangeras i Växjö den 8 juni en presentationsdag för den nya orkestermusiken. I år, liksom tidigare, blir det som en bokmässa utan författare, som någon uttryckt det.
7 – 1
Men för att spela den utvalda musiken behövs det tonsättare. Även i år framförs åtta verk, sju av manliga komponister, ett av en kvinna:
Ansgar Beste (f. 1981): Rituel bizarre
Magnus Bunnskog (f. 1974): Irrbloss
Daniel Fjellström (f. 1983): Perception
Mauro Godoy Villa-Lobos (f. 1967): MOODS
Fredrik Hagstedt (f. 1975): Insulae
Maria Lithell Flyg (f. 1965): Emotionally driven
David Riebe (f. 1988): Drops of stem cells
Frej Wedlund (f. 1992): Tre avslut
Urvalskommittén 2017 har bestått av Katarina Andreasson (dirigent), Michael Bartosch (dirigent), Britta Byström (tonsättare), Per Mårtensson (tonsättare).
Hur?
Orkestern Musica Vitae står som värd och framförare av den nya musiken, med Michael Bartosch som dirigent. Musics Vitaes orkesterchef och preses i Kungl Musikaliska Akademien, Susanne Rydén, kommer att delta i panelsamtalet ”Hur kan vi utöka och bredda den svenska orkesterrepertoaren?”
Svaret är ganska givet: genom att oftare och mer konsekvent våga lägga in ny musik i konserterna.
Men det finns säkert sjuttiotvå andra infallsvinklar på detta, som de övriga paneldeltagarna Mikael Bartosch, dirigent, och Martin Jonsson Tibblin, ordförande för FST (Föreningen svenska tonsättare) kan komma att relatera till. Moderator är Martin Q Larsson (tidigare ordförande i FST).