GöteborgsOperan tyckte att man behövde en ny grafisk profil och ny logotype. Förklaringen till detta är något luddig, men låter så här:

– Det ska kännas att operahuset är till för alla. För att nå dit och för att skapa delaktighet och engagemang hos en ny publik, behövdes en helt ny grafisk profil. En profil som drar nytta av dagens digitala möjligheter.

Hm.

Den tidigare logotypen.

 

För att ta fram logotypen bjöd GöteborgsOperan och den utförande reklambyrån Happy F&B in några av operans artister till ett experiment. I en ljudstudio fick artisterna sjunga, spela och dansa.

Ljudet de åstadkom – med sina stämband, sina instrument och sina bara fötter – fångades upp med hjälp av en filmkamera, en mikrofon och en förstärkare. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstret de bildade skapades ”en rörlig, dynamisk profil”.

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.