Är det möjligen så att det finns en särskild ”operasexism” i branschen, och hur ser den i så fall ut? Gunilla Brodrej (Expressens musikkrönikör) var inne på sådana funderingar redan i mars 2012. Hon skrev om den manliga regiblicken i Graham Vicks uppsättning av Dmitrij Sjostakovitjs opera Lady Macbeth från Mtsensk på Göteborgsoperan.
Det skulle hon inte gjort, för motkritiken blev förskräcklig (läs: avslöjande manlig sexism), bland annat i en lång Facebook-tråd som involverade de flesta verksamma inom svensk operavärld.
Därefter har sångerskan Malena Ernman också tagit upp ämnet sexism i musikbranschen och fått stort genomslag för det (april 2012).
Nu följer Dalarnas enda opera, Vattnäs Konsertlada utanför Mora (som drivs av makarna/sångarna Pers Anna Larsson och Göran Eliasson) upp ämnet. Först handlade det om en kammaropera baserad på Ebba Witt-Brattströms bok Århundradets kärlekskrig, som skulle få sin premiär i början av juli.
Paula af Malmborg Ward jobbar med att skriva musiken, Mathias Clason med librettot till operan som fått titeln Kärlekskriget.
Operan är nu inte bara en kammaropera utan har med tiden växt till ett helt projekt om operasexism.
Med frågeställningar som om sexismen finns, om vad det betyder för bilden av kvinnan att de flesta regissörer och dirigenter är män, om kvinnliga tonsättare får samma möjligheter att bli uppförda som manliga tonsättare. Och om det faktiskt råder en gammaldags kvinnosyn i det stora operahusen?
De flesta som är insatta i konstmusikbranschen vet nog svaren.
Men alla andra ska till hösten få chans att introduceras i ämnet, bli medvetna – och framför allt att diskutera avarten ’sexism’.
– Projektet ska med avstamp i operauppsättningen belysa kvinnor och mäns olika förutsättningar inom vår konstart. Vi vill involvera musikstuderande och musikjournalister, men även regissörer, dirigenter och kompositörer, säger Anna Larsson som är konstnärlig ledare för Vattnäs Konsertlada.
Stiftelsen Vattnäs Konsertlada tillsammans med produktionsbolaget Fal Parsi sökte och fick medel för detta hos Postkodlotteriets Kulturstiftelse. Det blev bingo, eller för att vara mer exakt 950,000 kr till projektet!
Kärlekskriget spelas i Vattnäs Konsertlada den 6-9 juli 2017 och ges därefter på Länsteatern i Västerås i oktober och i Stockholm i februari 2018 (spelplats ej klar).
Gymnasieelever och musikstuderande erbjuds rabatterat biljettpris och får ett särskilt förberedelsematerial. De rekommenderas också att läsa Witt-Brattströms bok. I anslutning till föreställningarna arrangeras paneldebatter om sexism inom operavärlden.
– Vi är glada att kunna stödja detta spännande initiativ som genom en nyskriven opera inte bara adresserar jämställdhetsfrågan inom konstformen, utan också söker nå ut och skapa intresse för operakonsten hos nya grupper, kommenterar Angelica Månsson-Gerde, general manager på Postkodlotteriets Kulturstiftelse.
Bilden överst:
fr v Paula af Malmborg Ward (musik), Mathias Clason (libretto/initiativtagare), Anna Larsson (Hon), Ebba Witt Brattström (författare), Lars Arvidsson (Han), Amelia Jakobsson (Ivona), Niklas Hjulström (regi), Göran Eliasson (projektledare).