Elektronmusikstudion i Stockholm, EMS, har sedan 1964 varit ett självklart nav för elektronmusik och ljudkonst i Sverige.
Sverige var tidigt ute med att inrätta ett nationellt center för elektronmusik. EMS bildades som en del av Sveriges Radio, efter ett mångårigt lobbyarbete av en grupp svenska experimentella tonsättare, däribland Knut Wiggen som blev EMS första studiochef.
Tekniken i Elektronmusikstudion var världsledande och lockade tonsättare från många olika länder. Än i dag har EMS en omfattande internationell verksamhet med ett 50-tal internationella gästtonsättare per år och är sedan 2011 en del av Musikverket.
57/43
Elketronmusikvärlden är till stor del en manlig angelägenhet, framför allt utomlands. Trots det har EMS nått längre i jämställdhet än de flesta andra institutioner i musikbranschen.
Av 2017 års studiotimmar utnyttjades 43 procent av kvinnor, en ökning från 2016 då kvinnorna utnyttjade 40 procent av studiotimmarna.
Ylva Skog, tonsättare som även jobbar som utbildningskoordinator på EMS och tidigare har undervisat på deras introduktionskurs, vet att vägen till bättre jämställdhet varit lång och emellanåt krokig.
Några exempel:
Det var tidigare en tydlig hierarki mellan kursdeltagarna och användarna i studiorna. Redan på 1990-talet märkte Ylva Skog att det satte käppar i hjulen för kvinnliga kompositörer.
– Många kvinnor var mer intresserade av fler kanaler än av till exempel de analoga synthesizerna. Men man skulle gå kurserna i en bestämd ordning – och det man fick tillgång till sist, efter flera år, var flerkanalstudiorna. Det är en rätt lång omväg om man vill jobba i flerkanal direkt, om ens konstnärliga idéer ligger där, menar Ylva.
När EMS år 2004, då nuvarande chefen Mats Lindström tog vid, genomfördes en ombyggnad som också innebar en omfattande lokalminskning. En inredningsarkitekt anlitades för att skapa könsneutrala lokaler. Gamla porträtt av manliga tonsättare togs ner och skötbord och barnstolar köptes in.