Tonsättande kvinnor hörs sällan på världens operascener. Undantag finns, förstås. Ett aktuellt exempel är den opera Karin Rehnqvist skrivit, Strandad, som kommer att uruppföras på Kungl Operan i november.
Framföranden av operor av musikhistoriens kvinnor är ytterst sällsynta, trots att forskningen ständigt påminner oss att kvinnor medskapat och medverkat i musikens alla rum sedan tidernas begynnelse.
Musik i Syd och Den Andra Operan vill komma med exempel. Den 28 september vill de demonstrera en sådan kvinnohistorisk musikskatt på Palladium i Malmö: operan Argenore från 1740 av Vilhelmina av Bayreuth.
Vilhelmina av Bayreuth, flöjtist och kompositör, var syster till den svenska drottningen Lovisa Ulrika och var den som omformade staden Bayreuth till ett operacentrum.
Bubblande musik
– Musiken fullkomligt bubblar, sprudlar och rycker tag i dig! berättar regissören Ditte Hammar. I operan sparas inga detaljer när envåldshärskaren visas upp i all sin grymhet. Vilhelmina får här blomma ut i hela sin kompositionsskicklighet och dramatiska erfarenhet.
Konserten i Malmö är framtagen av Den Andra Operan, ett flerfaldigt prisbelönat operakompani specialiserat på att framföra musik komponerad av historiska kvinnor. Medverkande är orkestern Camerata Øresund, utmärkta uttolkare av den här epokens musik. Tillsammans satte de 2021 upp operan Argenore i sin helhet på den teater Lovisa Ulrika lät uppföra – Confidencen i Ulriksdal.
Till konserten i Malmö kommer de att välja ut den allra bästa musiken ur denna opera. Det blir en lika unik som hörvärd afton.
Medverkande sångare och musiker
Musikalisk ledare: Peter Spissky
Regiöga: Ditte Hammar
Solister: Maria Sanner, Martin Vanberg, Josefine Andersson, Elin Skorup och Hanna Fritzson.
Orkester: Camerata Øresund