Här är en sammanfattning av iMusikens nationella genomgång av vad 17 svenska, skattefinansierade orkestrar spelar under säsongen 2024–2025.
Inga större nyheter; inte heller denna säsong. Det handlar egentligen bara om smärre förskjutningar i fördelning och balanser. Känt sedan tidigare säsonger är att det tycks råda konsensus över vilka verk konsertpubliken allra mest borde få höra. iMusiken presenterade de mest spelade verken här ›

Några kommentarer till sammanfattningen
– Andelen framförd musik av manliga, respektive kvinnliga tonsättare är i stort sett oförändrad: upp en procentenhet. Föregående säsong, 2023–24, var andelen musik av kvinnliga kompositörer 10,7 %.
– Musik av svenska tonsättare behandlas fortfarande ganska styvmoderligt. De svenska orkestrarna tycker det är tillräckligt med att 10 % av den framförda musiken är komponerad av en svensk tonsättare. Säsongen 2023–24 var andelen 11,7 %. Konserthusens musikaliska kanon?
– Den samtida musiken har fortfarande svårt att tränga igenom. iMusiken räknar generöst all musik från 1955 och framåt som ’samtida’, även om de äldsta verken då har 70 år på nacken …men det hjälper inte så långt. 15,8 % blir säsongens andel av samtida musik. Säsongen 2023–24 var andelen 20,4 %.
– Uruppföranden?
Ja, de är sällsynta under innevarande säsong, 2024–25. Totalt handlar det om 1 % av all framförd musik. Hos många orkestrar finns inte ett enda uruppförande. Säsongen 2023–24 var den totala andelen uruppföranden 1,6 %.

Wermland Opera orkester (26,7 %), Musica Vitae (20,9), Blåsarsymfonikerna (19,7 %)
Musik av kvinnliga – manliga tonsättare
kvinnl tonsättare – % | manl tonsättare – % | |
Wermland Opera orkester | 26,7 | 73,3 |
Musica Vitae | 20,9 | 79,1 |
Blåsarsymfonikerna | 19,7 | 80,3 |
NorrlandsOperans Symfoniorkester | 18,5 | 81,5 |
Nordiska Kammarorkestern | 18,2 | 81,8 |
Jönköping Sinfonietta | 15,2 | 84,8 |
Camerata Nordica | 15,0 | 85,0 |
Sveriges Radios Symfoniorkester | 14,0 | 86,0 |
Dalasinfoniettan | 13,1 | 86,9 |
Kungliga Filharmonikerna | 11,2 | 88,8 |
Helsingborgs Symfoniorkester | 10,7 | 89,3 |
Malmö Symfoniorkester | 10,0 | 90,0 |
Västerås Sinfonietta | 9,8 | 90,2 |
Norrköpings Symfoniorkester | 5,9 | 94,1 |
Gävle Symfoniorkester | 5,6 | 94,4 |
Svenska Kammarorkestern | 5,0 | 95,0 |
Göteborgs Symfoniker | 4,2 | 95,8 |
Andel framförd musik av svenska tonsättare
svenskt – % | |
Blåsarsymfonikerna | 36,0 |
Gävle Symfoniorkester | 17,7 |
Norrlandsoperans Symfoniorkester | 15,7 |
Nordiska Kammarorkestern | 15,0 |
Dalasinfoniettan | 14,9 |
Kungliga Filharmonikerna | 14,0 |
Västerås Sinfonietta | 12,2 |
Musica Vitae | 11,2 |
Norrköpings Symfoniorkester | 10,7 |
Helsingborgs Symfoniorkester | 10,3 |
Wermland Opera orkester | 9,3 |
Malmö Symfoniorkester | 8,7 |
Göteborgs Symfoniker | 7,7 |
Svenska Kammarorkestern | 6,6 |
Sveriges Radios Symfoniorkester | 5,2 |
Jönköping Sinfonietta | 5,0 |
Camerata Nordica | 2,0 |
Framförd samtida musik
samtida – % | |
Musica Vitae | 48,0 |
Norrlandsoperans Symfoniorkester | 32,4 |
Dalasinfoniettan | 26,7 |
Gävle Symfoniorkester | 25,8 |
Blåsarsymfonikerna | 21,3 |
Nordiska Kammarorkestern | 17,0 |
Wermland Opera orkester | 15,7 |
Göteborgs Symfoniker | 14,3 |
Svenska Kammarorkestern | 13,4 |
Kungliga Filharmonikerna | 13,0 |
Västerås Sinfonietta | 12,35 |
Malmö Symfoniorkester | 12,3 |
Norrköpings Symfoniorkester | 11,8 |
Sveriges Radios Symfoniorkester | 9,9 |
Camerata Nordica | 9,6 |
Jönköping Sinfonietta | 8,4 |
Helsingborgs Symfoniorkester | 3,8 |
Så lika – eller olika – hanteras repertoaren av de svenska orkestrarna
Betyder kvinnlig dirigent framföranden av kvinnlig tonsättare?
Duratalistan 2024–25: mest spelade hos svenska orkestrar
Mest spelade verk hos 17 orkestrar 2024–25
Uppgifterna om framförd repertoar är hämtade från orkestrarnas säsongsprogram 2024–25, publicerade på webben eller som pdf, från april – juni 2024, samt från december 2024 för de orkestrar som presenterar konserterna halvårsvis.
Durata (speltid) enl resp orkesters uppgifter, eller som en genomsnittlig beräkning från jämförbara framföranden. För durata av uruppföranden kontaktas oftast tonsättaren eller förlaget direkt.