När iMusiken för ett år sedan skrev om den då stundande Östersjöfestivalen blev det ganska uppmärksammat: vi påpekade att det var idel manliga företrädare och ett synnerligen konventionellt repertoarutbud; bland annat här ›

2024 års Östersjöfestival i Berwaldhallen, Stockholm, ser helt annorlunda ut. Festivalens konstnärlige ledare är fortfarande Esa-Pekka Salonen som antingen fått andra rådgivare eller själv kommit på helt nya tankar. För årets Östersjövecka (23–31 augusti) bjuder på ett helt annat utbud. Större variation av medverkande artister, betydligt högre andel samtida musik och en mer hyfsad balans av musik komponerad av manliga och kvinnliga tonsättare.

Konsertant opera

Festivalen börjar storslaget med ett konsertant framförande av Modest Musorkskijs opera Chovansjtjina. Tre timmar under Esa-Pekka Salonens ledning med Radion sinfoniaorkesteri (Finska radions symfoniorkester), Tapiola kammarkör, Helsingfors kammarkör, kören Dominante från Helsingfors, samt solisterna Mika Kares (FIN), bas, Tuomos Katajala (FIN), tenor, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (AUT), tenor, Giorgi Sturuja (GEO), tenor, Tomi Punkteri (FIN), baryton, Nadezhda Karyazin (RUS), mezzosopran, Olga Heikkilä (FIN), sopran, Ain Anger (EST), bas, Natalia Tanasii (MDA), sopran, Johan Krogius (FIN), tenor.

Nej, inga svenska sångare får plats i detta framförande.

Blicken mot Ukraina

Lördagen den 24 augusti vänds blicken mot Ukraina. Sveriges Radios Symfoniorkester möter ukrainska musikerkolleger på Ukrainas självständighetsdag. Konserten innehåller ett uruppförande av Leonid Desyatnikov (Reflections on a Folk Song), samt verk av Valentin Silvestrov och Myroslav Skoryk. Dirigent är Maxim Rysanov, ukrainsk-brittisk violast som även är en lysande orkesterdirigent.

Östersjöfestivalens konsertvecka fortsätter den 29 augusti med besök av Tallinns kammarorkester under ledning av Tönu Kaljuste (tidigare chefsdirigent för svenska Radiokören). Det blir musik av fyra kvinnliga tonsättare – Ester Mägi, Kaija Saariaho, Alisson Kruusmaa och Marianna Martines – samt tre manliga: Heino Eller, Arvo Pärt och Erkki-Sven Tüür. Alltså, musik som annars inte hörs på svenska konsertscener.

Repertoarbalans

Av Östersjöfestivalens 13 konsert-timmar hamnar drygt hälften i det samtida facket (musik komponerad från 1950 och framåt).

Musik av manliga tonsättare dominerar (73,2 %). Kvinnliga tonsättares musik ges dock hyfsad plats och får i 2024 års festivalupplaga en andel av 26,8 %. Jämfört med föregående års katastrofalt låga och obalanserade andel: 5,3 %.

I en kammarmusikkonsert, den med Solistprisvinnaren Kathrin Lorenzen, består programmet uteslutande av musik komponerad av kvinnor: Päärme av Lotta Wennäkoski, Fem sånger op. 2 av Johanna Müller-Hermann samt Pianotrio d-moll op. 78 av Laura Netzel.

Uruppföranden

Även om antalet nyskrivna verk/uruppföranden inte är fler än föregående år så är de desto längre. Östersjöfestivalen 2024 presenterar fem beställningsverk.

Här märks framför allt Mats Larsson Gothes (f. 1965) Symfoni nr 4 ”…out of the mountain of despair a stone of hope” för orkester, ett verk på 26 minuter som tonsättaren betecknar som ’musik på liv och död’. Undertiteln är ett citat från Martin Luther Kings tal från 1963, I have a dream. Dirigent är polska Marta Gardolińska.

Vidare märks framförandet av And If I Had a Dream av estniska tonsättaren Alisson Kruusmaa (f. 1992), liksom Face to face av ukrainska kompositören Victoria Vita Poleva (f. 1962). Samt ryske tonsättaren (född 1955 i Charkiv, Ukraina) Leonid Desyatnikovs verk Reflections on a Folk Song.




1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.